Last Updated on آوریل 13, 2021 by mohamadi

ناک چیست ؟

ناک یک صدای خر خر از طرف موتور است که همیشگیست و یا گاهی اوقات به گوش میرسد . بعضی از خودرو ها در حالت سکون و دنده خلاص با گاز دادن صدا میدهند ، بعضی در حالت حرکت و بعضی فقط در سربالایی ها

 

صدای ناک چگونه به وجود می آید؟

وقتی موتور صدای ناک میدهد ، یعنی مشکل دارد. 3 دلیل عمده برای ایجاد صدای ناک وجود دارذ : 1. عدد اکتان نامناسب 2. رسوب انباشت کربن در محفظه احتراق و سیلندر 3. شمع های نامناسب . صدای ناک بعضا وقتی ترکیب هوا/سوخت نامناسب باشد ایجاد میشود. صدای ناک همچنین در نبود لوبریکانت در ناحیه بالایی سیلندر ایجاد میشود، که کمبود یا نبود روغن عامل آن است. پس دلیل 4. روغن موتور است

 

آیا ناک به خودرو آسیب میزند ؟

تشخیص دلیل ناک زدن دشوار است، برای همین ابتدا بایستی به درستی دلیل صدای ناک تشخیص داده شود. اگر ناک به موقع برطرف نگردد باعث آسیب به موتور میشود که این آسیب به جداره سیلندر و پیستون است

 

دلایل ناک موتور چیست و چگونه رفع می شوند ؟

 

عدد اکتان نامناسب

 

وقتی موتور شما به آرامی  کار می کند ، مخلوط هوا و سوخت در یک انفجار کنترل شده در داخل هر سیلندر می سوزد. ناک نوعی ضربان است که هنگامی که مخلوط سوخت و  هوا در سیلندرها بیش از یک بار در یک زمان منفجر می شود ، شنیده خواهد شد.

قسمتهایی از مخلوط هوا و سوخت خیلی زود شروع به شعله ور شدن می کنند. وقتی این مینی گلوله های آتش به یکدیگر برخورد می کنند ، صدای کوبنده ای ایجاد می کنند.

درصورتی که  اتومبیل شما دارای موتوری است که  مستلزم مصرف سوخت با اکتان بالا است ، اگر سوختی با درجه اکتان بسیار پایین را به آن وارد کنید ،  ناک موتور را تجربه خواهید  کرد.

سوخت های اکتان بالا به طور یکنواخت تری می سوزند و در برابر ناک مقاومت می کنند.بنابراین ، اگر به طور در اتومبیل خود سوخت  با اکتان پایین استفاده می کنید ، این می تواند منبع صدای کوبیدن یا ناک خودرو باشد.حتماً کتابچه راهنمای تولید کننده خود را بررسی کنید تا بفهمید کدام درجه اکتان برای خودرو شما مناسب است.

برای بر طرف شدن این مشکل ، بهتر است  از بنزین سوپر و یا قرص اصلی اکتان استفاده نمایید.

اکتان پایین از دلایل ناک موتور

Too Low Octane

 

رسوب کربن

 انباشت کربن سبب میشود به درستی احتراق صورت نگیرد، این باقی مانده های کربنی ممکن است روی شمع ها ، درون سوپاپها و دیواره ها و … باقی بمانند و حجم سیلندر را کاهش دهند.

پاک کننده های مخصوص و انژکتور شور روش های نامطمئن و بازکردن موتور و سرویس آن روش مطمئن رفع این مشکل است

شمع های نامناسب یا تایمینگ بد 

در اکثر اتومبیل های مدرن ، تایمینگ یعنی زمانبندی روشن شدن شمع های موتور که توسط کامپیوتر ماشین کنترل می شود.  اما ، اگر به هر دلیلی جرقه دقیقاً در زمان لازم شلیک نشود و شمع ها روشن نشوند ، این می تواند باعث انفجارهای متعدد در سیلندر شود و منجر به ضربه موتور شود.

در صورت خرابی شمع ها ، تعویض شمع راه حل است.

تایمینگ بد از دلایل ناک موتور

Bad Timing

 

ناکافی بودن مخلوط سوخت و هوا

مشکلات مربوط به سنسورهای اکسیژن ، انژکتورهای سوخت ، پمپ بنزین یا سنسور جریان هوا  ، می تواند منجر به کم بودن مخلوط  سوخت و هوا در موتور شود.  ناکافی بودن مخلوط  هوا و سوخت ترکیبی است که سوخت  ناکافی و هوای زیادی دارد.

بدون سوخت کافی در هر سیلندر ، مخلوط با سرعت کافی نمی سوزد و باعث می شود چندین انفجار ایجاد شود و سبب  ناک موتور می گردد.

خرابی سنسور ناک

خوشبختانه ، ناک موتور  مشکل شایعی در خودروهای مدرن نیست.  زیرا نسبت هوا و سوخت ، انژکتورهای سوخت و تایمینگ  همگی توسط کامپیوتر ماشین کنترل می شوند.

حتی یک سنسور ناک وجود دارد که برای تشخیص ناک موتور و رفع این مشکل در این اتومبیل ها  تعبیه شده است.

در صورتی که مالک اتومبیلی مدرن هستید و ناک موتور را تجربه می کنید ، لازم است به بررسی سنسور ناک ماشین بپردازید. 

بلبرینگ های فرسوده

نوع دیگر ناک موتور ، ناک میله ای ست و زمانی ایجاد می شود که پیستون ها در موتور بالا و پایین می شوند ، میل لنگ را می چرخانند و در نهایت نیرو را به چرخ ها می فرستد. بلبرینگ های  میله ای حرکت روان پیستون را تسهیل می کنند ، اما با گذشت زمان می توانند فرسوده شده یا حتی کاملا خراب شوند.  با فرسوده شدن بلبرینگ ها ، پیستون ها در برابر میل لنگ شروع به سر صدا می کنند و صدای ناک ایجاد می کنند.
برای رفع این مشکل ، ممکن است به بلبرینگ های جدید یا تعمیرات دیگری که روی پیستون ها یا میل لنگ انجام می شود  نیاز داشته باشید.

خرابی تسمه  از دلایل ناک موتور

Bad Belt Pulleys

خرابی قرقره ی تسمه

منبع احتمالی دیگر ناک موتور از خود موتور ناشی نمی شود. ممکن است به لیل مشکل در تسمه و لوازم جانبی آن باشد. وقتی موتور کار می کند ، تسمه ای را می چرخاند که به قرقره های مختلف در کل موتور متصل است. این تسمه باید کاملاً تحت کشش مناسب باشد تا به آرامی و بی سر و صدا بچرخد.
اگر تسمه بیش از حد کشیده شود ،  علت آن کارنکردن صحیح دستگاه کشش  یا خارج شدن یکی از قرقره ها می باشد. در این وضعین  می توانید صدای ناک  را بشنوید .

 

روغن نامناسب

تعویض روغن

نرسیدن روغن 

شسشتو و شو اقلام موتور و استکان تایپی ها

 

تاثیر صدای ناک در ریمپ ایسیو

بسیاری از خودرو هایی که صدای ناک داشته باشند ریمپ نمیشوند ، بعضی صداهای ناک با ریمپ بر طرف میشوند

 

توصیه میشود برای آنکه درباره ریمپ اطلاعات کسب نمایید مقاله های زیر را مطالعه نمایید :

ریمپ چیست ؟

نمونه کارهای ریمپ ایسیو

مزایای ریمپ