ریمپ چیست؟ تعریف ریمپ ایسیو ECU

برای ریمپ ایسیو ابتدا دستگاه به خودرو وصل می گردد و برنامه آن خوانده (read) می شود و سپس تغییرات و بهینه سازی روی ساختار و مقادیر انجام می گردد ( ريمپ ) ، سپس خروجی گرفته می شود ( checksum) و در نهایت برنامه ریزی (write) انجام می شود و خودرو برای تست شهری و یا تست داینامومتر می رود.

اما، برنامه ریزی مجدد ECU چیست و آیا واقعا ارزشش را دارد؟

در این مقاله، توضیح مختصری در مورد اینکه ریمپ ایسیو چیست و چگونه به بهبود عملکرد وسیله نقلیه شما کمک می‌کند، نکات مثبت و منفی را توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تصمیم بگیرید که آیا برای شما مناسب است یا خیر.

با کاراک همراه باشید.

مرکز ریمپ ایسیو خودرو کاراک از معتبرترین مراکز ریمپ ایسیو خودرو است که همواره به ایمنی و سلامت خودرو توجه می کند.

4.5/5 – (8 امتیاز)

فیلم ریمپ چیست ؟

در این فیلم به توضیح نحوه ریمپ ایسیو خودرو و چرایی انجام آن میپردازیم :

ریمپ چیست؟

ریمپ چیست ؟ ریمپ نوعی بهینه سازی برنامه کامپیوتر خودرو است که در آن کد های ایسیو و هگزها را که با C نوشته شده اند تغییر میدهند ، کد های ایسیو بصورت یک نقشه و یا جداول استاندارد هستند و بازنویسی و تغییر آنها را اصطلاحا ری مپ گویند.
این کد ها مربوط به پارامترهای سنسورها و عملگراها است و معنای آنها را تنها یک برنامه نویس متوجه میشود. هر سنسور یک جدول کد دارد پس تعدد جداول بخاطر تعداد زیادی سنسور و عملگراست. برای اینکه بهتر بحث را شرح دهیم به معرفی سنسور و عملگرا میپردازیم » هر سنسور یک قطعه الکترومکانیکی است که کار آن دریافت اطلاعات از محیط درونی یا بیرونی خودرو و ارسال آنها به کامپیوتر (ECU) است، ایسیو پس از تحلیل این داده ها ، فرمان را برای عملگراها (مثل دریچه گاز یا سوزن انژکتور) میفرستد. هر کدام از این 3 مرحله یعنی دریافت اطلاعات ، تحلیل و ارسال شامل جداول مجزاییست و هر جدول با جداول دیگر توسط جداول مواصلاتی وصل میگردد. اکثر ریمپ کاران تنها جداول اصلی را میشناسند، این درحالیست که در مرکز کاراک به منظور رسیدن به بهترین نتیجه چیپ تیونینگ ، علاوه بر جداول اصلی روی جداول فرعی بهینه سازی انجام میگردد.

موتور مخلوط سوخت و هوا را انجام میدهد. سوختن ( احتراق ) داخل موتور به طور انفجاری و انتقال انرژی حاصل از سوختن به وسیله تعداد زیادی قطعات مکانیکی باعث می شود نیروی محرکه بر روی چرخ ها افزایش یابد. این قطعات مکانیکی عبارتند از پیستون ها، میله های اتصال، کلاچ، گیربکس، درایو شفت ها و موارد دیگر که در نهایت سبب چرخش چرخ میشود.
ریمپ ای سی یو کردن یا تقویت نرم افزاری ایسیو (کامپیوتر) خودرو بر خلاف اذهان عمومی نه تنها به موتور خودرو آسیب نمیزند بلکه عمر موتور را افزایش میدهد ، این افزایش عمر سبب بیرون آمدن خودرو از ”فشار” در شرایط مختلف می شود.
نسبت مخلوط سوخت و هوا بسیار مهم است. سوخت وقتی خیلی زیاد باشد احتراق به اندازه کافی انفجاری نخواهد بود و در این صورت مخلوط سوخت و هوا راندمان لازم را نخواهد داشت . وقتی هوا خیلی زیاد باشد و مخلوط مانند یک بمب مینیاتوری خاموش می شود و این کار منجر به خم شدن موتور و آسیب دیدن قطعات خودرو می شود. در ریمپ ایسیو این نسبت تصحیح میشود و عمر مفید موتور افزایش می یابد.

ریمپ ای سی یو چیست؟

ای سی یو همان کامپیوتر یا مغز خودرو است. نسبت مخلوط سوخت و هوا بسیار مهم است. سوخت وقتی خیلی زیاد باشد احتراق به اندازه کافی انفجاری نخواهد بود و در این صورت مخلوط سوخت و هوا راندمان لازم را نخواهد داشت . وقتی هوا خیلی زیاد باشد و مخلوط مانند یک بمب مینیاتوری خاموش می شود و این کار منجر به خم شدن موتور و آسیب دیدن قطعات خودرو می شود. در ریمپ ایسیو این نسبت تصحیح میشود و عمر مفید موتور افزایش می یابد.

ریمپ ecu چگونه انجام می شود؟

  نقشه برداری مجدد (ریمپ) فرآیندی برای تنظیم (رونویسی) تنظیمات اصلی خودرو است. این کار با وصل کردن نرم افزار ECU جدید به OBD (درگاه سریال) خودرو و جایگزینی نرم افزار ایسیو سازنده با نرم افزار جدید انجام می شود. پس از دانلود نرم افزار (فرآیندی که حدود 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد)، می توان آن را دانلود کرد. 

به عنوان مثال نقشه ( مپ ایسیو ) سازنده ممکن است یک تنظیم ایمنی شده برای مخلوط سوخت و هوا باشد در این صورت اگر سوخت کم یا زیاد باشد، ECU می تواند مخلوط سوخت و هوا را برای جلوگیری از سرعت زیاد تنظیم کند. اگر من بخواهم ماشین خود را در شرایط بهتری برای استفاده شهری و برون شهری و یا شرایط مسابقات حرفه ای استفاده کنم، نیازمند به این محدودیت سوخت نیستم، بنابراین می توانم ایسیو خود را به حداکثر قدرت برسانم . قدرت خوب است ، قدرت چیزی است که شما نیاز دارید.

ریمپ ساندرو و تست داینو

مزایای ریمپ برای ساندرو اتومات

رفع کپ اولیه
افزایش شتاب ثانویه
بهبود تعویض دنده گیربکس اتومات
کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر موتور

قبل از ریمپ

بعد از ریمپ

نتیجه: افزایش 10 اسب بخار
0.65 لیتر کاهش مصرف سوخت

فیلم ریمپ ایسیو 206

بیشتر بخوانید: فول ریمپ 206

فواید ریمپ ایسیو

شما  با ریمپ ایسیو خود می توانید از ظرفیت واقعی موتور بیش از پیش استفاده کنید.
شما با ریمپ می توانید ویژگی هایی را فعال یا غیر فعال کنید، برای مثال دمای فن خودروی خود را کاهش دهید و سنسور اکسیژن دوم را حذف کنید و یا محدودیت سرعت را بردارید و شتاب را افزایش دهید
گاهی اوقات می تواند کارایی سوخت را بهبود بخشید. هم چنین میتوانید مصرف سوخت خود را کاهش دهید.

به طور کلی شما میتوانید تمام موارد زیر را با ریمپ ایسیو خود انجام دهید :

افزیش شتاب خودرو و هم چنین برداشتن محدودیت سرعت ، ماشین های ایرانی ، ماشینهایی نظیر ایسوزو ، ماشین های مسابقه و ماشین هایی که تازه وارد میشوند یا مدلی بعد از مدل 97 دارند .

کاهش مصرف سوخت با استفاده از برنامه ریزی سنسور اول و سنسور دوم اکسیژن خودرو : شما میتوانید به برنامه ریزی سنسور اول و سنسور دوم اکسیژن خود مصرف سوخت خود را استاندارد کنید . سنسور اول اکسیژن وظیفه بهینه سازی مصرف سوخت را بر عهده دارد .

آیا ریمپ همان تقویت خودرو میباشد؟

همانطور که توضیح داده شد ریمپ ایسیو سبب افزایش راندمان خودرو میشود پس سبب تقویت خودرو نیز می گردد، ولی تقویت خودرو علم گسترده ای است که از نرم افزار تا سخت افزار را شامل میشود، تقویت نرم افزاری شامل ریمپ ایسیو و ریمپ ABS (ترمز ها) میشود و تقویت سخت افزاری شامل تعویض قطعات برقی و مکانیکی مانند شمع و کوئل ، میل لنگ و پیستون ، کیت مکش و هدرز ، بال عقب و رینگ و لاستیک و…
تقویت هر قطعه دامنه ای از هزینه ها بدنبال دارد و در نتیجه هرچقدر بیشتر هزینه کنید نتیجه ی بهتری میگیرید . به عنوان مثال یک بال فایبرگلاس 206 با رنگ و نصب 300 هزار تومان تمام میشود در حالی که بال مسابقاتی فلزی تیتانیومی با 2.5 میلیون تومان و یک بال حرفه ای برای مسابقات حرفه ای تا 900 میلیون تومان میتواند قیمت داشته باشد !!! تغییرات ظاهری که اصطلاحا اسپورت سازی نامیده میشود متفاوت است با تقویت خودرو و نباید این دو را یکی دانست. ایسیو را نیز میتوان از لحاظ سخت افزاری تقویت کرد برای این منظور از ای سی یو فورس استفاده میکنند. تنها عیبش این است که تنها در یک شهر قابل استفاده است و در صورت جابجایی مکانی مجددا باید ریمپ شود.

ریمپ ایسیو ماشین های داخلی و خارجی چگونه انجام می شود؟

از لحاظ عملکردی توسط دستگاه پروگرامر ، برنامه خودرو با شماره کالیبره همان خودرو خوانده میشود و سپس توسط نرم افزار Winols روی آن کار میشود و جداول پیدا ، بهینه و سپس خروجی گرفته میشود نهایتا ” چکسام گیری ” انجام و دوباره توسط دستگاه پروگرامر بر سخت افزار کامپیوتر ریخته میشود. تمام این مراحل یا از طریق پورت OBD و یا از طریق اتصال Jtag صورت میگیرد.
عموم ماشین های داخلی بدون باز کردن ایسیو و از طریق OBD ریمپ میشوند و عموم ماشین های خارجی از طریق جی تگ و با باز شدن ایسیو انجام میشوند. لذا هزینه ریمپ ماشینهای خارجی بیشتر از نمونه های داخلی است. زمانی که طول میکشد تا برنامه ریزی انجام شود نیز در خودروهای خارجی طولانی تر است.

پرسش و پاسخ های متداول

ریمپ نوعی بهینه سازی برنامه کامپیوتر خودرو است که در آن کد های ایسیو و هگزها را که با C نوشته شده اند تغییر میدهند ، کد های ایسیو بصورت یک نقشه و یا جداول استاندارد هستند و بازنویسی و تغییر آنها را اصطلاحا ری مپ گویند.

به عنوان مثال نقشه ( مپ ایسیو ) سازنده ممکن است یک تنظیم ایمنی شده برای مخلوط سوخت و هوا باشد در این صورت اگر سوخت کم یا زیاد باشد، ECU می تواند مخلوط سوخت و هوا را برای جلوگیری از سرعت زیاد تنظیم کند.

ریمپ ایسیو سبب افزایش راندمان خودرو میشود پس سبب تقویت خودرو نیز می گردد، ولی تقویت خودرو علم گسترده ای است که از نرم افزار تا سخت افزار را شامل میشود، تقویت نرم افزاری شامل ریمپ ایسیو و ریمپ ABS ( ترمز ها ) میشود و تقویت سخت افزاری شامل تعویض قطعات برقی و مکانیکی مانند شمع و کوئل ، میل لنگ و پیستون و …

دستگاه های ریمپ ایسیو

وقتی میخواهیم بفهمیم ریمپ چیست ، بایستی به ساز و کار و نوع دستگاه هایی که در ریمپ استفاده می شوند نیز توجه کنیم

1. پروگرامر ریمپ TNM5000

2. پروگرامر 7prog با قابلیت ریمپ و تیونینگ

3. دیاگ vmax

4. dimsport for remap

5. ریمپ پروگرامر KTAG & KESS

6. چیپ لودر ریمپ روسی

و …

دستگاه های ریمپ ایسیو
دستگاه های ریمپ ایسیو

آدرس و شماره مرکز ریمپ کاراک : تهران ، خیابان دماوند ، نرسیده به ترمینال شرق ، بعد از پمپ بنزین 104

درج دیدگاه