Last Updated on نوامبر 16, 2021 by mohamadi

[box]

بسیاری از قطعات خودروهای مسابقه از لحاظ ماهیت مشابه خودرو های معمولی هستند به عنوان مثال هر دو موتور دارند ، هر دو گیربکس دارند و لاستیک و فرمان و… ولی تفاوت در عملکرد و شکل آنهاست. در مقاله شماره 1 ساخت ماشین مسابقه به معرفی اجزای ماشین مسابقه و قسمت هایی که نسبت به ماشین های معمولی بهینه سازی میشوند میپردازیم :

 

  1. بهینه سازی سیستم تعلیق
  2. بهینه سازی سیستم فرمان
  3. بهینه سازی جلو بندی اتومبیل
  4. تقویت موتور و گیربكس
  5. تقویت بدنه

 

[/box]

بهینه سازی سیستم تعلیق 

1. نصب استرس بار: 

نوعی اتصالات بسیار مستحكم كه بین دو سر کمک فنرهای اتومبیل نصب شده و باعث می گردد در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق کاهش یابد و مانع از تغییر شكل اتاق و افزایش فاصله فنرها می گردد.

2. نصب بال :

خودروهای فرمول یک و ماشین‌های مسابقه‌ای برعکس هواپیما عمل می‌کنند. بال‌های هواپیما به نحوی طراحی شده اند که جریان هوا را طوری هدایت کنند که نیرویی به سمت بالا تولید ‌شود. عکس این اتفاق در یک ماشین مسابقه اتفاق می افتد؛ در نتیجه فشار نیرویی به سمت پایین تولید می‌شود تا کنترل راننده بیشتر گردد و عقب خودرو بازی نکند

3. تعمیر کمبر: 

کمبر عبارت است از زوایه دار بودن راستای عمودی چرخها با راستای قائم، چنانچه این زاویه به سمت بیرون اتومبیل باشد به آن کمبر مثبت و چنانچه به سمت داخل باشد کمبر منفی گفته می شود. با کاهش این زاویه و هم راستا کردن آن با چرخ های عقب میتوان سرعت را در مسابقات درگ افزایش داد.

 

پیشنهاد می شود بخوانید : تقویت موتوری خودرو برای پیروزی در مسابقات 

تقویت بدنه

از دیگر اجزای ماشین مسابقه بدنه و اتاق خودرو های فرمول یک و یا ریس میباشد.

بدنه:  مخلوط رشته های کربن پیچشی (در حال چرخش) که با صمغ ترکیب شده و لایه کربنی هم روی آلومینیوم را گرفته كه موجب پایداری بیشتر اتومبیل در برابر جریان شدید هوا و هندلینگ بهتر می شود. ضمن اینكه خودرو ظاهر جذابتری پیدا می كند. تقویت بدنه شامل :

  1. تقویت گلگیرها
  2. تقویت ركابها
  3. تغییر درب صندوق
  4. تغییر درپوش موتور
  5. تقویت سپرها
  6. تقویت سقف
  7. تقویت با كیت آیرودینامیك اسپویلر
  8. تغییر زیر ركاب
  9. تغییر فلاپ

 

 1. فلاپ :

  به مجموعه ۴ تکه ای که گفته می شود که در قسمت پایین اتاق و سپرها نصب شده و موجب پایداری بیشتر خودرو در مقابل جریان شدید هوا می شود. نوعی فلاپ نیز فقط جنبه تزیینی داشته که در قسمت پایین درهای خودرو نصب می گردد.

اتاق : باید اندازه کوچک و کفی صاف داشته باشند. صندلی ها دقیقاً بر اساس اندازه های یک راننده درست شده بصورتی که حرکت او در اتاقک موقعی که دور مسیر می گردد، تا حد ممکن کاهش بیابد.

2. فرمان:

فرمان های F1 پیچیده هستند. راننده بایستی پارامتر های مختلفی از جمله وضعیت موتور، سیستم بازیابی انرژی ، میزان تعادل در ترمزهای جلو و عقب، حالت موتور، گشتاور و … را کنترل کند.

انواع دکمه های فرمان ماشین های مسابقه فرمول 1 : صفحه نمایش(Display) ، چراغ ها (Lights) ، دکمه +1 و +10 ، دکمه N ، دکمه DRS ، دکمه X ، دکمه سبقت (OT ,Overtake) ، دکمه Pit Confirm ، دکمه PL.Pit Lane ، دکمه صحبت کردن (Talk Buttom) ، دکمه شروع مسابقه (RS.Race Start) ، درجه ورود و خروج (Entray And Exit) ، درجه پیچ های سرعت بالا و پایین(Mid And Hi Speed) ، درجه تنظیم ترمز(Brake balance) ، درجه استراتژی(Strat درجه سمت چپ ) ، درجه همه کاره(Multi-Function درجه وسط) ، درجه تنظیم موتور (HPP.Hi Powertrain)

فرمان مسابقات فرمول 1 _ اجزای ماشین مسابقه

فرمان مسابقات فرمول یک

 

بهینه سازی سیستم فرمان

1. تغییر پروفایل

پروفایل به دیواره لاستیک گفته می شود. یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیک که هرچه این دیواره كوتاه تر باشد خودرو از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیقتری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد. و همچنین ناهمواریها صدمات بیشتری را به سیستم تعلیق اتومبیل وارد خواهند كرد. این دیواره در روی لاستیک به صورت درصدی از پهنای لاستیك بیان شده است.

 

2. رفع اور استیر 

اور استیر به حالتی گفته می شود که در پیچ با آن که فرمان خودرو مقدار کمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل (بر اثر لیز خوردن) شروع به انحراف به خارج از پیچ می کند و ماشین بیش از حد لازم به سمت پیچ می پیچد و به بیرون از پیچ منحرف می شود.

این حالت بیشتر در خودروهای دف عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود چنانچه اصلاح نشود منجر به اسپین می شود. با استفاده از لاستیک بهتر ، تغییر دف عقب به جلو و یا ایجاد سیستم ضد لغزش میتوان این وضعیت را بهبود بخشید.

 

 مطالب پیشنهادی  : ریمپ ایسیو 206 برای عملکر بینظیر در این خودرو 

 

3. استفاده از اسلیک

اسلیک نوعی لاستیک بدون عاج است که از جنس نرم به خصوصی است و روی آسفالت خشک چسبندگی خوبی دارد. ولی به دلیل نداشتن عاج بر روی مسیر خیس کارایی ندارد.

 

تقویت موتور و گیربکس

مجموعه کارهایی که روی پیشرانه خودرو انجام میدهیم، از افزودن و یا تعویض قطعات تا تعویض موتور و گیربكس :

 

1. کم شافت یا میل سوپاپ 

نصب كم شافت ریس بخشی از پروسه تقویت موتور بوده كه به لحاظ استحكام بیشتر و همچنین بادامکهای بزرگتر موجب بهبود ورودی و خروجی و در نتیجه کارایی بیشتر موتور می شود.

 

2. تغییر حجم موتور 

به مجموع حجم محفظه هایی از سیلندر گفته می شود كه پیستونها در آن در حركتند و سوخت موجود در آن را متراكم می كنند که برابراست با V=۴*(r*r*۳.۱۴)*h
r=شعاع پیستون
h=كورس پیستون
و واحد آن CC می باشد. افزایش این حجم موجب افزایش قدرت موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد بود.

به عنوان مثال: حجم موتور 206 تیو فایو ۱۶۰۰ سی سی و یا ۴۰۵ با حجمهای ۱۶۰۰، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰  می باشد كه نباید آن را با قدرت موتور اشتباه گرفت.

 

[quote]

افزایش حجم موتور با تغییر بلوک سیلندر و یا پورت پولیش انجام میشود.

[/quote]

 

3. تقویت سنتر 

تغییر و تقویت سنتر که لوله رابط هدرز و منبع اگزوز می باشد.

 

4. ویر 

نوعی كاربراتور دو دهانه ایتالیایی است كه تاثیر زیادی در قدرت اتومبیل و صد البته مصرف سوخت دارد. اما از سوخت حداكثر استفاده را می كند. این نوع كاربراتور برای تقویت و آماده سازی خودرو برای مسابقات بسیار رایج است.

 

5. نصب هدرز

هدرز مانیفولد بهینه دود می باشد كه گازهای خروجی از سیلندرها را به ترتیب و به سهولت خارج می كند و باعث كاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می گردد.

 

 

قیمت های ماشین های مسابقه ای | اجزای ماشین مسابقه

ویژگی های ماشین های مسابقه ای فرمول 1

اصطلاحات مسابقات اتومبیلرانی

جدا از اجزای ماشین مسابقه باید بعضی اصطلاحات مسابقات خودرویی را بدانید :

 

_ درگ 

مسابقه ای است كه در یك مسیر مستقیم به طول ۴۰۰ متر یا ۱۰۰۰ متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودروها و مهارت راننده در شتابگیری صحیح می باشد.

 

_دریفت

عبور از یک پیچ با حداکثر سرعت ممکن را گویند به صورتی که دو و یا چهار چرخ اتومبیل به لغزش درآمده و اتومبیل به طور زاویه دار با جاده پیچ را طی می کند.

 

 

_ریس چیست ؟ 

مسابقه ای كه در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار شده و اساس آن سرعت بیشتر و در نتیجه زمان كمتر است.

 

_خط مسابقه یا ریس لان چیست ؟

خطی فرضی است که رانندگان برای عبور از پیچ با سرعت بیشتر در زمان کمتر در نظر می گیرند و اهمیت آن به حدی است که گاهی ممكن است راننده ای آگاه به ریس لاین بتواند راننده ای با اتومبیل قویتر که ریس لاین را رعایت نمی کند پشت سر بگذارد.

 

پیشنهاد می شود بخوانید : صداگیری خودرو برای سفری دلپذیر و آرام 

 _لپ 

به مسیری که از استارت شروع شده و به آن پایان می یابد یک دور یا لپ گفته می شود.

 

_وارم آپ چیست ؟ 

پس از ورود اتومبیلهای مسابقه به پیست و قرارگرفتن در مکانی که طبق مرحله تایم گیری مشخص شده برای گرم نمودن موتور و همچنین لاستیکها، ترمزها و به طور کلی اماده نمودن اتومبیل جهت مسابقه كلیه شركت کنندگان یک دور در پشت سر اتومبیل مارشال یا راهنما پیست را طی می کنند که این دور را اصطلاحا دور مارشال و یا وارم آپ می نامند.

 

_گشتاور یا نیروری تورک

نیروی وارد بر میل لنگ است که ایجاد شتاب می كند و هرچه این نیرو بیشتر باشد اتومبیل شتاب بهتری خواهد داشت.