Last Updated on ژانویه 5, 2022 by mohamadi

[box]

زمانی که از سیستم های خودرو صحبت میکنیم و یا اجزای هر کدام را جداگانه بررسی میکنیم ، هر بخش به طور مستقل کار خاصی را انجا میدهد . ولی زمانی که میخواهیم به بررسی اجزا و لوازم یدکی جلوبندی خودرو صحبت کنیم نمیتوان گفت که جلو بندی خوردو وظیفه ی خاصی را بر عهده دارد . 

جلوبندی خودرو ، یک سیستم مستقل و خاص نیست ، بلکه شامل سیستم های مختلفی میباشد که به مجموعه این سیستم ها و قطعات ارتباط دهنده آن ها جلوبندی میگویند . در اصطلاح عامیانه به قسمت جلویی سیستم تعلیق اتومبیل جلوبندی می گویند ( سیستم تعلیق اعمال شده بر ۲ چرخ جلو ) و به سیستم تعلیق اعمال شده بر دو چرخ عقب خودرو عقب بندی می گویند. در این مقاله ضمن معرفی جلوبندی ، راه هایی موثر برای بهبود جلو بندی خودرو به شما معرفی می کنیم . 

[/box]

مجله ماشین

جلوبندی اتومبیل

 

هندلینگ ، وظیفه اصلی جلوبندی 

وظیفه جلوبندی خودرو به طور کلی تعلیق و هندلینگ خودرو است ، مخصوصا در شرایطی که فشار خارجی روی خودرو وارد میشود ( هنگام عبور از چاله ها ، دست انداز ها و پیچ ها و…) . بخش عمده ای از هندلینگ یا به اصطلاح خوش دستی خودرو مربوط به مسائل فنی و طراحی ماشین می‌شود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیمات خودرو است . ماشینی که به خوبی تنظیم باشد رانندگی راحت‌تری دارد .

اهداف اصلی جلوبندی : 

  1. دریافت ضربات وارده به چرخها و انتقال حداقل این تکانها به اتاق خودرو.
  2. کنترل و هدایت پذیری هر چه آسانتر خودرو سر پیچ ها.

 

اجزا جلوبندی اتومبیل 

جلوبندی شامل سه سیستم اصلی میباشد:

  1. سیستم فرمان
  2. سیستم تعلیق
  3. سیستم انتقال قدرت

 

قطعات جلوبندی خودرو 

از جمله قطعات و لوازم یدکی جلوبندی خودرو میتوان به موارد چون :

  1.  پلوس 
  2. گردگبر پلوس
  3. مشعلی 
  4. بدنه اصلی پلوس 
  5. میل پلوس
  6. قرقره فرمان
  7. سیبک فرمان 
  8. کمک فنر 
  9. طبق 
  10. بوش طبق 
  11. قطعات پلاستیکی مثل بوش ها و سیبک های سیستم تعلیق 
  12. میل موج گیر 
  13. میل تعادل 
  14. سگ دست 
  15. شغال دست 
  16. اکسل 
  17. هزار خاری 
  18. توپی سر کمک
  19.  فنر
  20. گردگیر فرمان
  21. جک هیدرولیک فرمان
  22. چهارشاخ فرمان 
  23.  مهره تنظیم فرمان 
  24. سیبک طبق 
  25. مفصل قرقری 
  26. جعبه فرمان
  27. رام ، فنرها 
  28. کمک فنرها 
  29. ستونهای نگهدارنده 
  30. تایرها 
  31. سیبک
  32. طبق و…

اشاره کرد که این اجزا را در پست های مربوط به سیستم فرمان و سیستم تعلیق به صورت مختصر توضیح داده ایم.

لوازم یدکی

اجزا جلوبندی

سیستم انتقال قدرت ، از اجزا جلوبندی 

به مجموعه قطعات یا مکانیزیم هایی که دور و گشتاو موتور را به چرخ های محرک خودرو انتقال می دهند سیستمانتقال قدرت گفته می شود. 

وظایف این سسیستم به شرح زیر است :

  1. سیستم انتقال قدرت باید بتواند قطع و وصل انتقالتوان بین موتور و جعبه دنده را انجام دهد. این عمل می تواند بامدیریت راننده یا به صورت اتوماتیک انجام گیرد (سیستم کلاچ).
  2.  سیستم انتقـال قــدرت بـاید دور و گشتاور خـروجـیموتور را متناسب با شرایط رانندگی تغییر، و به چرخ های محرکنهایی خودرو انتقال دهد (جعبه دنده و گرداننده )
  3. چرخ های محرک خودرو، با توجه به دور ورودی یکسانبه آنها، باید بتوانند دورهای متفاوتی، بنابرشرایط اصطکاک جادهو حرکت در مسیر پیچ جاده، داشته باشند (سیستم دیفرانسیل) .

 

هندلینگ خودرو یکی از اهداف اصلی جلوبندی است ؛ در ادامه به بررسی راه هایی رای بهبود هندلینگ خواهیم پرداخت :

تغییرات در سیستم تعلیق برای افزایش هندلینگ 

  • کاهش ارتفاع : مرکز ثقل بسیار مهم است. در خودرو های مرتفع هدایت سخت تر و هندلینگ پایین تر می باشد. برای افزایش هندینگ بهتر است ارتفاع خودرو کمتر و به زمین نزدیک تر باشد.
  • استفاده از فنر های قابل تنظیم : برای رانندگی در شرایط مختلف، می توانید از سیستم های فنر قابل تغییر ارتفاع یا ریگلاژی استفاده کنید.

استفاده از کیت اسپرت تعلیق : کیت های اسپرت نیز برای این موضوع طراحی شده اند که می تواند تجربه رانندگی بهتری را برای شما ابداع کنند. پس در صورت امکان از این کیت ها استفاده کنید.

هندلینگ

هندلینگ ماشین

_ تنظیم چرخ های ماشین برا افزایش هندلینگ  

چرخ های ماشین دارای زوایای مختلفی هستند که در طول زمان تغییر می کنند. بنا بر این توصیه می شود مجدد توسط افراد حرفه ای زوایای چرخ های خود را مجدد تنظیم کنید تا ضمن افزایش هندلینگ، مصرف سوخت شما نیز کمتر شده و رانندگی حس بهتری را منتقل سازد.

_ استفاده از استرس بار برای تقویت هندلینگ ماشین  

استرس بار در اکثر مغازه های موجود است. قطعه ای که دو سر کمک جلو را بهم می چسباند که تاثیر مثبتی در افزایش هندلینگ دارد.استرس بار شاید فقط یک قطعه فلزی ساده باشد اما باعث افزایش پایداری ماشین می شود.

 

_ تعویض بوض های جلوبندی 

در قطعات مختلف جلوبندی ماشین، از پلاستیک هایی به عنوان بوش استفاده می شود که در مرور زمان از بین می روند و که برای تقویت هندلینگ ماشین باید آن ها را تعویض کنید.

 

_ استفاده از لاستیک های سایز مناسب

اندازه لاستیک ها بسیار مهم هستند. سعی کنید از لاستیک های مناسب خودرو خود استفاده و سایز غیر استاندارد استفاده نکنید زیرا رانندگی و هندلینگ را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

چند راه برای بهبود جلوبندی ماشین مسابقه 

 

1_ استفاده از میله های ضد رول یا نوسانی

اولین و یکی از ساده ترین اقدامات برای بهبود جلوبندی خودروی شما، نصب میله های ضد غلت یا میله های نوسانی است. میله ضد غلتک در اصل اهرمی است که دو چرخ مخالف را به هم متصل می کند. هنگام پیچیدن، چرخ بیرونی و سیستم تعلیق تحت فشار بسیار بیشتری نسبت به چرخ داخلی قرار دارند. این منجر به یک رول می شود.  میله ضد رول که دو چرخ جلو یا دو چرخ عقب را به هم متصل می کند، در هنگام پیچیدن تحت کشش قرار می گیرد که مستقیماً بر چرخ ها تأثیر می گذارد. این کشش باعث می شود که میله ضد غلتش چرخ داخلی را بلند می کند و در نتیجه چرخش را کاهش می دهد و به طور موثر گوشه های ماشین را یکسان می کند.

برای درک آنچه که یک میله ضد رول می تواند انجام دهد، فقط به تمام خودروهایی فکر کنید که در پیچ های سخت کمی بیش از حد غلت می زنند. آنها از میله های نرم ضد غلت استفاده می کنند. میله های ضد غلت سفت تر تأثیر بیشتری در کاهش غلتش خواهند داشت ، علاوه بر این، رول کمتر به لاستیک ها کمک می کند تا تماس ایده آل با سطح را حفظ کنند.

 

2_ کویل اور 

چرا هنگام بهبود جلوبندی خودرو از کویل اور استفاده می شود؟ ساده است، کویل‌اورها ضربه‌گیرهایی هستند که اساساً در یک فنر پیچیده شده‌اند. اگرچه وسایل نقلیه مدرن معمولاً  به گونه ای طراحی می شوند که تعادل بهینه بین هزینه، راحتی و توانایی های نگه داشتن جاده را ارائه دهند.

این سیستم به خودرو این اجازه را می دهد تا چرخ های چپ و راست جلو به صورت مستقل از یکدیگر حرکت کنند و این طراحی فوق العاده ای است چون به فنر و کمک فنر اجازه میدهد تا فقط در زمان نیاز کار کنند و فشار کمتری در قسمت پایینی وارد شود .

نصب کویلورهای عملکرد حرفه ای با تنظیم ارتفاع ، نرخ تراکم سیم پیچ سفت تر و کمک فنر اختصاصی بر رفتار سیستم تعلیق تأثیر زیادی می گذارد.

 

 

3_ چرخ و لاستیک

نصب لاستیک‌های با کارایی بالا  در زمان بهبود جلویندی ، قطعاً در مقایسه با لاستیک‌های استاندارد ، دنیای متفاوتی را ایجاد می‌کند. بسته به آنچه می خواهید از ماشین خود بسازید، ممکن است گران ترین ارتقا و بهبود باشد. با پیشرفت‌های نسبتاً چشمگیر در صنعت تایر، تایرهای سطح بالا (مانند لاستیک‌های تولید شده توسط پیرلی، کانتیننتال یا میشلین) تمایل دارند چسبندگی بسیار بیشتر، عملکرد بهتر در خط مستقیم و کاهش سطح هیدروپلنینگ ارائه دهند.

با این اوصاف، قبل از نصب هر گونه بهبود جلوبندی ، بهتر است با ارتقاء لاستیک ها و چرخ ها شروع کنید. در مورد چرخ ها ، هرچه سبک تر باشند ، برای کاهش اینرسی چرخشی و انتقال هر چه بیشتر نیرو به جاده بهتر است.