[box]

جایگاه زنان در رقابت های موتوراسپورت و به خصوص فرمول یک مانند جایگاه مردان در این ورزش نیست و در طول تاریخ فرمول یک تنها به اندازه انگشتان یک دست راننده زن داریم.

[/box]

 

Maria-Teresa de Filippis

اولین زن رقابت کننده در تاریخ فرمول یک ، ماریا ترسا د فیلیپز بود که موفق به انجام سه مسابقه در سال های 1958 و ’59 شد و بهترین نتیجه او کسب رتبه دهم در گرندپری بلژیک 1958 بود البته در مسابقه بعد مدیر مسابقه حضور وی را در گرندپری های آتی را رد کرد و گفت که تنها کاسکت مورد نیاز زن روسری است !

ماریا متولد  ناپل ایتالیا بود. در جوانی ، بیشتر از اتومبیل به اسب علاقه داشت و  هنگامی که  تنها 22 سال داشت، پس از اینکه برادرانش شرط کردند که او نمیتواند سریع رانندگی کند ، مسابقه را شروع کرد.

 د فیلیپس

ماریا ترسا د فیلیپس

 او با اثبات اشتباه آنها سریعاً از میان رده ها برخاست و اولین زنی شد که در مسابقات جهانی گرندپری قهرمان شد. استراحت بزرگ او در سال 1954 اتفاق افتاد كه پس از دریافت مقام دوم در مسابقات قهرمانی ورزشی ایتالیا ، او را ماسراتی به عنوان راننده كار استخدام كرد. هنوز سال 1958 نگذشته بود كه د فیلیپیس به مسابقات F1 راه یافت.در سال 1959 به دنبال مرگ هم تیمی و دوستش ژان بهرا در یک لباس ورزشی ، کلاه ایمنی خود را به زمین گذاشت.

 

مطاللب پر بازدید : در آمد رانندگان فرمول یک چقدر است ؟

Lella Lombardi

پس از پانزده سال بدون زن در فرمول یک ، یک زن ایتالیایی دیگر در این مسابقات قدم گذاشت.له لا لمباردی کسی که موفق به پشت سر گذاشتن سه فصل در فرمول یک ( 1974 تا ’76 ) شد و هفده بار مسابقه داد و در بهترین عملکرد خود رده ششم را کسب کرد و اولین زن کسب کننده ی امتیاز در تاریخ فرمول یک شد.

ممکن است دو فیلیپس اولین زنی باشد که در رقابتهای F1 رانندگی کرده است ، اما همکار ایتالیایی للا لومباردی نخستین و در عین حال تنها زنی بود که در جدول رده بندی F1 ثبت نام کرد. بعد از تأثیرگذاری در فرمول سه و به ویژه در فرمول 5000 ،در 1975 اولین حضور خود در مسابقات F1 را در لمباردی ارائه داد.

Lella

Lella Lombardi

متأسفانه عدم پشتوانه باعث شد كه لومباردی در سال مارس 1976 رانندگی خود را از دست بدهد و پس از كوتاه مدت و بی ثمر ماندن با RAM ، او از صحنه F1 محو شد. لومباردی پیش از آنکه در سال 1992 ب در معرض سرطان قرار بگیرد ، با موفقیت ، به ورزشهای قهرمانی راه یافت.

 

پیشنهاد می شود بخوانید : ریمپ ایسیو ، برای قدرت ، سرعت و شتاب

 

در 1976 دیوینا گالیکای بریتانیایی تلاش کرد که در گرندپری انگلستان آن سال شرکت کند و این اولین رقابت همراه با دو راننده زن در تاریخ فرمول یک بود.

جیووانا آماتی

 

 Galica

Divina Galica

آخرین راننده زن تاریخ فرمول یک جیووانا آماتی ایتالیایی بود که در سال 1992 سه بار در دور تعیین خط شرکت کرد اما هر سه بار در آغاز مسابقه ناموفق بود.

البته رانندگانی مانند سارا فیشر ، کارین لژه یا سوزی ولف همسر توتو ولف نیز در جایگاه راننده تست فرمول یک حاضر شدند در سال 2012 نیز تیم ماروشیا ، ماریا د ویلوتا را به عنوان راننده تست خود برگزید اما در سال بعد پس از تصادف به کام مرگ فرو رفت.