Last Updated on فوریه 1, 2022 by mohamadi

اولين توليد انبوه سيستم تعليق جلو برای خودروها مربوط به سيستم Live Axle می باشد . اين نوع را که Hotchkiss نيز می نامندش از يک بيم قوی و قطور فولادی تشکيل شده که دو چرخ مقابل را به يکديگر متصل می نمايد .اين سيستم که پس از موفقيت در ، درشکه ها به خودروها انتقال يافت. به حدی خوب و ايده آل به نظر می رسيد که تا مدت زمان زيادی ، کسی فکر طراحی سيستمی جديدتر از آنرا در سر نپروراند .

در حالی که اين سيستم اولين نوع سيستم تعليق بوده است اما بدليل قابليتهای خاصش در تحمل وزنهای سنگين ، هنوز هم در بسياری از خودروهای سنگين يافت می شود .

اگر به زير يک خودروی سنگين نگاه کرده باشيد ، حتما اين بيم قطور را که بين دو چرخ واقع شده خواهيد ديد . اين سيستم ممکن است بسته به استفاده در جلو يا عقب خودرو ها با فنر تخت يا فنر لول مورد استفاده قرار گيرد ( در خودروهای سنگين غالبا از فنر تخت استفاده می شود ) .

 

ساخت ماشین

سیستم تعلیق Live Axle

نام های مختلف این سیستم

همچنين با پيشرفت اين سيستم طی ساليان گذشته ، بر اساس ديگر اجزای تشکيل دهنده سيستم Solid Beam ( صلب ) ، ممکن است نامهای ديگری نيز به آن اطلاق شود ، از جمله زمانی که لينکهايی ( رابط يا طبقهاي باريک ) از روی بيم بصورت عرضی يا طولی به کف اتاق متصل شوند بر اساس تعداد اين لينکها سيستم را Three Link ، Four Link و … می نامند .

در صورتی هم که در نوع ۴ لينک دو عدد از لينکها به صورت زاويه دار به سمت وسط خودرو منحرف شوند ، آنرا Angled Arm می نامند . در دو نوع ۳ و ۴ لينکی و همينطور اکثر انواع بدون لينک Solid Axle مشکلاتی در زمينه کنترل افقی خودرو وجود دارد .

از اينرو از يک ميله فولادی به نام Panhard Bar که از يک سمت اکسل به صورت کج به سر لينک مقابل می رود ، استفاده می کنند تا از حرکت خودرو از يک سمت به سمت ديگر به صورت افقی جلوگيری نمايد ، Panhard Bar در برخی ديگر سيستم ها نيز ممکن است يافت شود .

 

مطالب پربازدید :  ریمپ ایسیو خودرو برای عملکرد خوب در رانندگی

 

Solid Beam

بطور کل سيستم هايی که از  Solid Axle  استفاده می نمايند ، همگی از نوع غير مستقل بوده ، دارای سيستمی ساده ، قدرتی بالا در تحمل وزن و تقريبا بدون نياز به تنظيم زاويه چرخ می باشند ( در صورتی هم که تنظيم چرخها به هم بخورد ميزان کردن آنها کار مشکلی خواهد بود‌ ) .

اما در مقابل در اکثر آنها بخصوص انواع غير لينکی ؛ وزن غير وارده ( Unsprung Weight ) بسيار بالا ، بدليل سنگين بودن اکسل ، همچنين تحت تاثير قرار گرفتن چرخ مقابل در هنگام مواجه چرخ مخالف با دست انداز که از عيوب تمامی سيستم های غير مستقل می باشد و همچنين بزرگی سايز سيستم  از عيوب سيستم های Solid Beam محسوب می شوند .

axle

Solid axle

 

 

نقاط قوت 

  • یک Live Axle معمولاً در طراحی ساده ، ناهموار و ارزان قیمت است.
  • فقط در هر چرخ محرك فرمان تنها يك فصل مشترک و سرعت ثابت نياز است و هيچكدام در چرخ هاي غير فرمان نياز ندارند. این امر نیازهای تعمیر و نگهداری و هزینه های تولید را در مقایسه با سیستم تعلیق مستقل ، که به طور معمول به هر دو چرخ محرک نیاز دارند ، کاهش می دهد.
  •   Live Axle دارای کارآیی مناسب در فضا است ، یک مزیت مهم برای برنامه های خارج از جاده است ، زیرا باعث می شود که در محیط با بار زیاد ، آرایش و ماندگاری بهتر وسیله نقلیه فراهم شود .
  • زاویه کامبر  به سختی توسط هندسه محور ثابت می شود. برای یک محور زنده ، انگشتان پا  نیز به طور معمول ثابت است.
  • تراز چرخ ساده شده است.

ویژگی های کشش ، ترمز و سایش تایرها با فشردن سیستم تعلیق تغییر نمی کنند. اینها مزایای بسیار خوبی در وسیله نقلیه ای است که بارهای سنگینی را به همراه دارد و در کنار قدرت مشخصه  Live Axle ، این امر باعث شده است که محورهای پرتوی جلو و عقب دراتوبوس ها و کامیون های سنگین تقریباً جهانی باشند . اکثر کامیون های وانت سبک ، متوسط ، SUV و وانت  نیز ، حداقل در عقب  از محور پرتو استفاده می کنند.

Beam 

Solid Beam

پیشنهادی می شود ببینید : انواع سیستم تعلیق 

معایب 

  • یک  Live Axle  اجازه نمی دهد که هر چرخ در پاسخ به سطوح ناهموار به طور مستقل حرکت کند ، و هندلینگ معمولاً از طرح های تعلیق پیچیده تر بدتر است.
  • در چرخش ، چرخ بیرونی معمولاً در هنگام برخورد چرخش در معرض زاویه های جانبی کمربند قرار دارد که می تواند به طور ناگهانی گیربکس را کاهش داده و وسیله نقلیه را بی ثبات کند.
  • زاویه شتر در طول چرخش بدن نمی تواند تغییر کند ، و مرکز  چرخش هندسی تعلیق همیشه در قسمت میانی محور فیزیکی ثابت باشد و گزینه های تنظیم سیستم تعلیق را محدود می کند. علاوه بر این ، مرکز رول در واکنش به بی نظمی های جاده حرکت می کند
  • انگشتان پا به طور معمول برای یک محور زنده در صفر ثابت است و کنترل پویا از انگشتان پا دشوار است.
  • جرم پرتو بخشی از وزن غیرقابل استفاده  از وسیله نقلیه است و بهکیفیت سواری صدمه می زند .
  • نیاز به دستگاههای موقعیت مکانی جانبی مانند میله Panhard یا پیوند وات باعث افزایش وزن غیرقابل چاپ شدن می شود و بخشی از مزایای محور پرتو را در سادگی ، کارایی فضا و هزینه جبران می کند.
  • فضای بزرگ دیفرانسیل  محور Hotchkiss باعث کاهش قدرت زمین می شود و مانع از توانایی وسیله نقلیه برای ایجاد لکه های عمیق ، موانع روشن و مذاکره در مورد جاده های پرتردد می شود.
  • مسکن دیفرانسیل را می توان تنها با استفاده از چرخ ها و لاستیک های بزرگتر ، به طور معمول با مجازات در وزن ناپایدار ، اثر ترمز و هزینه های دستیابی افزایش داد. علاوه بر این ، اصلاحات وسیله نقلیه ممکن است برای ترمیم مناسب گلگیر و یا قاب لازم باشد.