بلوک سیلندر به عنوان قسمت اصلی موتور خودرو شناخته می شود.

این قطعه یک پایه فلزی محکم و یکپارچه است که برای تمامی قطعات موتور مورد استفاده قرار میگیرد.

از آن جهت که سیلندرها  استوانه ای تو خالی هستند ، برای ایجاد سیلندر

بر روی یک بلوک فلزی چند سوراخ ایجاد می کنند و آن را بلوک  موتور یا سیلندر می گویند.

سوراخ های  بلوک را   نیز  بوش سیلندر می نامند.

بلوک سیلندر چیست

بلوک موتور  که به نام بلوک سیلندر نیز شناخته می شود ،

شامل تمام اجزای اصلی تشکیل دهنده قسمت انتهایی یک موتور است.

در اینجاست که میل لنگ چرخانده  می شود ،  پیستونها در حفره های استوانه ای به سمت بالا و پایین حرکت می کنند،

و احتراق سوخت از آن شلیک می شود.

در برخی از طراحی های موتور ، بلوک میل لنگ را نیز نگه می دارد.

 

 

معمولاً از آلیاژ آلومینیوم بر روی اتومبیل های مدرن ساخته می شود .

در وسایل نقلیه قدیمی و کامیون ها  جنس بلوک موتور غالبا از چدن بود.

 

هدف بلوک موتور

هدف از بلوک موتور پشتیبانی از قطعات موتور است.

علاوه بر این ، بلوک موتور یا سیلندر گرما را به  محیط منتقل می کند باعث خنک شدن موتور می شود.

ماده انتخاب شده برای بلوک موتور یا چدن خاکستری یا آلیاژ آلومینیوم است.

هر دوی این فلزات در حالت مذاب از هدایت حرارتی و سیال خوبی برخوردار هستند.

 

نحوه عملکرد بلوک سیلندر

هنگامی که سرسیلندر در جای خود به قسمت بالای موتور محکم شده است ،

پیستون ها درون سیلندرها به سمت بالا و پایین حرکت می کنند و میل لنگ را می چرخانند.

که در نهایت چرخ ها را هدایت می کند.

تابه روغن در پایه بلوک موتور قرار دارد و مخزن روغن برای برداشت پمپ روغن را فراهم می کند.

 

انواع بلوک موتور

موتور احتراق داخلی اشکال مختلفی را به خود می گیرد.

و تلاش های زیادی برای بهینه سازی عملکرد هر مؤلفه از روغن تابه تا تهویه  هوا انجام شده است.

بلوک موتور نیز از این قاعده مستثنا نیست و از بین تمامی طرح های مختلفی که طی این سالها آزمایش شده است ،

موارد زیر محبوب ترین و پرکاربردترین انواع بلوک سیلندر هستند.

 

بلوک V شکل

این احتمالاً محبوب ترین بلوک موتور در بازار است .  بلوک V دارای سابقه طولانی است  و امتحان خود را پس داده است.

مزیت اصلی یک موتور V ماهیت حجم کم  آن است.

بلوک سیلندر وی شکل

بلوک V شکل

تنها ویژگی بد بلوک موتور V ، در حقیقت این است که پیستون ها در زاویه های عجیب و غریب در خط مرکز موتور تنظیم شده اند.

این اثر را می توان با اضافه کردن سیلندرهای بیشتر جبران کرد ،

به همین دلیل اغلب اتومبیل های لوکس دارای 10 سیلندر یا بیشتر هستند.

بلوک Inline

بلوک سیلندر Inline   از یک سری سیلندرها استفاده می کنند که در یک خط از پشت موتور تا جلو مرتب شده اند.

از آنجا که این موتورها به طور معمول بدون سر و صدا کار می کنند،
اغلب در برنامه های کاربردی که به قدرت rpm بالایی احتیاج دارند، استفاده می شود.

تقریباً همه موتورهای چهار سیلندر از پیکربندی Inline  استفاده می کنند.

بلوک سیلندر اینلاین

بلوک inline

علاوه بر این ، یک پیکربندی Inline  با استفاده از طراحی سیلندر بادامک سربار (OHC) ،

که به افزایش اسب بخار با قدرت زیاد نیز کمک می کند ، پشتیبانی می شود.

بلوک بوکسور

بلوک سیلندر های  بوکسور معمولاً توسط پورشه و سوبارو استفاده می شوند.

این بلوک ها  از پیشرفته ترین ها هستند.

ساده ترین راه برای درک بلوک موتور بوکسور این است که تصور کنید  بلوک موتور V شکل را صاف کنیم.

به گونه ای که سرسیلندرها مستقیماً مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

موتور بوکسور دارای چندین مزیت است.

بلوک سیلندر بوکسور

بلوک Boxer

از آنجا که پیستون های موجود در یک لبه به طور موثری وزن طرف دیگر را خنثی می کنند و تعادل ایجاد می کنند ، میل لنگ به خودی خود نیازی به ضد وزنه ندارد.

این امر باعث می شود تا میل لنگ تر کوتاه تر ، سبک تر و قدرتمند تری داشته باشید.

بلوک های  بوکسور نسبتاً سبک هستند .

این می تواند مرکز ثقل اتومبیل را با چندین اینچ پایین بیاورد و شاسی بلندتری را برای آن فراهم می آورد.

 

4 نشانه  بلوک موتور ترک خورده

بلوک موتور وسیله نقلیه از جنس چدن با دوام است
و شامل محفظه های احتراق و سایر قسمت های داخلی موتور می شود.
امکان  ترک در موتور موتور بسیار نادر است ، اما به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد.
اگر این بلوک دچار ترک خوردن شود ، به تعویض ان  نیاز دارید تا بتوانید در جاده برگردید.
رانندگی با یک موتور ترک خورده ناامن است بنابراین اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید باید به مکانیک موتور دسترسی پیدا کنید تا این مشکل را برطرف کنید.

۱.گرمای بیش از حد

اگر ترک در بلوک موتور به اندازه  کافی شدید باشد ، باعث نشت ضد یخ از بلوک می شود.

عدم وجود ضد یخ منجر به گرمای بیش از حد موتور خواهد شد ، که با دود سفید رنگ از زیر کاپوت و افزایش دما همراه است.

۲.دود موتور

دود سیاهی مایل به خاکستری یا آبی که از زیر کاپوت بیرون می آید نشانه ای از وجود ترک در بلوک است.

این دود به این  دلیل ایجاد  می شود که ترک ها اجازه می دهد كه دودهای اگزوز به جای اینکه از طریق سیستم اگزوز هدایت شوند ، از این محل ها خارج شوند.

این دود به احتمال زیاد با مسائل مربوط به اشکال در عملکرد نیز همراه خواهد بود.

۳.ضد یخ و مخلوط روغن

هنگام بررسی های منظم خودرو

مانند تعویض روغن، حتماً رنگ مایعات را بررسی کنید تا  ظاهر آن مطابق آنچه که باید ظاهر شود.

اگر روغن و ضد یخ مخلوط شود ، یک ماده سفید شیری ظاهر می شود ، و این نشانه قطعی از وجود ترک در بلوک  در محلی که این مایعات جریان دارند، می باشد.

۴.عملکرد ضعیف موتور

یکی از روشن ترین علائم بلوک ترک خورده ، عدم قدرت موتور است.

اگر در بلوک موتور ترک ایجاد شود ، مطمئناً فشرده سازی کم  موتور را مشاهده می کنید که منجر به قفل فشار احتراق می شود و باعث عملکرد ضعیف و احتمالاًعدم کارایی موتور می شود.