piston یکی از مهمترین قسمت های یک موتور است.
آنها مکانیزم هایی هستند که انرژی موتور را شامل می شوند.محل قرار گیری آنها در سیلندر است.
در این پست به بررسی پیستون ، رینگ piston و وظایف آن می پردازیم .
می آموزیم :
- piston چیست ؟
- پیستون چگونه عمل می کند ؟
- پیستون از چه ساخته شده است ؟
- وظایف رینگ پیستون
- انواع حلقه های پیستون
- عمر حلقه های پیستون
پیستون
در سیلندر یک موتور ، انرژی وارد شده در سوخت به سرعت در چرخه احتراق به گرما و فشار تبدیل می شود.
مقادیر گرما و فشار در مدت زمان کوتاهی بسیار افزایش می یابد.
پیستون به عنوان قسمت متحرک محفظه احتراق وظیفه دارد این انرژی آزاد شده را به کار مکانیکی تبدیل کند.
نحوه عملکرد پیستون
در داخل سیلندر مخلوطی از سوخت و هوا از طریق شیر ورودی تزریق می شود.
فشار در سیلندر هنگامی ایجاد می شود که پیستون از چرخه قبلی خود به بالای استوانه برگردد.
هنگامی که فشار زیاد می شود ، جرقه ای که در بالای سیلندر زده می شود که گاز را مشتعل می کند.
پیستون بسیار سریع منتقل می شود.
انرژی از طریق اتصال اتصال ، که به پایین piston متصل است ، حرکت می کند و حرکت خطی از طریق میل لنگ به حرکت چرخشی تبدیل می شود.
میل لنگ به گیربکس متصل است ، بنابراین وقتی میل لنگ میل لنگ می شود چرخ ها نیز چرخ می شوند.
انرژی از طریق شاتون، که به پایین پیستون متصل است منتقل می شود .
و حرکت خطی به حرکت دورانی از طریق میل لنگ تبدیل خواهد شد.
piston از چه ساخته شده است؟
برای بهبود عملکرد خودرو ، باید مواظب به وزن و ماندگاری اجزای موتور باشید. هر چه سبک تر باشند ، عملکرد بهتر خواهد بود.
پیستون ها معمولاً از یک آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند. اما رینگ piston از چدن یا فولاد ساخته می شود. پیستون ها معمولاً دارای چند لایه هستند.
این حلقه ها از بیرون به داخل :
- compression ring (حلقه فشرده سازی )
- wiper ring ( حلقه پاک کننده )
- oil ring ( حلقه روغنی )
حلقه روغنی هنگام حرکت piston، روغن را از دیواره سیلندر پاک می کند. به مرور زمان حلقه روغن و دیگر حلقه ها فرسوده می شوند.
و این اجازه می دهد که روغن از میل لنگ به داخل محفظه احتراق حرکت کند.
مصرف بیش از حد روغن و خار شدن دود سفید از لوله های اگزوز نشان دهنده سایش حلقه piston است.
موتورهای احتراق داخلی می توانند با یک سیلندر یا حداکثر 12 عدد کار کنند. بیشتر اتومبیل ها دارای چهار یا شش سیلندر هستند.
تعداد پیستون ها وابسته به تعداد سیلندر خودرو است.
رینگ piston و وظایف آن
حلقه های پیستون که در بین سیلندر و پیستون قرار دارد ، اجزای لازم هستند که به موتور اجازه می دهد تا به طور کارآمد عمل کند.
حلقه های piston دارای چهار عملکرد اصلی است :
حلقه های پیستون فشرده سازی گاز بین پیستون و دیواره سیلندر را حفظ می کند.
حلقه های پیستونی سیلندر را به گونه ای مهر و موم می کنند که گاز احتراق تولید شده در زمان اشتعال ، در دهانه بین piston و سیلندر نشت نکند.
در صورت نشت گاز احتراق ، موتور نمی تواند قدرت کافی داشته باشد.
و افزایش مصرف سوخت از نظر اقتصادی و محیط نیز خوب نیست.
عمر حلقه های piston
مانند سایر قطعات ماشین آلات ، حلقه پیستون نیز دارای بازه زمانی مشخصی برای تعمیرات اساسی و تعویض می باشد.
طول عمر حلقه پیستون کاملاً به نوع حلقه پیستون ، اندازه موتور مورد نظر در آن و وضعیت عملیاتی حلقه و آستر بستگی دارد.
برای یک حلقه pistone دوتایی بزرگ با خم تقریبا 900 میلی متر ، عمر کلی این حلقه می تواند تا 24000 ساعت باشد .
برای موتورهای کوچکتر با متراژ 500 میلی متر ، می تواند 16000 ساعت باشد.
درج دیدگاه