Last Updated on مارس 7, 2020 by mohamadi

سیستم اگزوز

سیستم اگزوز معمولا لوله کشی برای راهنمایی واکنش گازهای خروجی از اگزوز به دور از یک کنترل احتراق در داخل یک موتور و یا اجاق گاز . کل سیستم گازهای سوخته را از موتور منتقل می کند و شامل یک یا چند لوله اگزوز است . بسته به نوع طراحی کلی سیستم ، ممکن است گاز اگزوز از طریق یک یا چند مورد  از موارد زیر جریان یابد:

  • سر سیلندر و منیفولد اگزوز
  • یک توربوشارژر برای افزایش توان موتور
  • مبدل کاتالیزوری برای کاهش آلودگی هوا
  • صدا خفه کن (آمریکای شمالی) / ساکت کننده  (انگلستان / هند)، برای کاهش سر و صدا
    ماشین بسازیم

    اگزوز خودرو

 

قطعات اگزوز پس از فروش با کاهش فشار عقب  سیستم اگزوز می توانند قدرت اوج را افزایش دهند. این قسمت ها گاهی اوقات می توانند ضمانت های کارخانه را باطل کنند. با این حال مقررات معافیت بلوک اتحادیه اروپا 1400/2002 مانع تولید کنندگان می شود که ادعاهای گارانتی را رد کنند.

این در صورتی است  که قطعات پس از فروش از نظر کیفیت و مشخصات با قطعات اصلی مطابقت داشته باشند.

معیارهای طراحی 

یک لوله اگزوز باید با دقت طراحی شود تا گازهای سمی و  یا مضر را دور از دسترس کاربران دستگاه قرار دهد.  گازهای اکثر دستگاه ها بسیار داغ هستند؛ لوله باید مقاوم در برابر حرارت باشد و نباید از هر چیزی که می تواند بخورد یا در اثر گرما آسیب ببیند ، عبور نکند.

یک دودکش به عنوان لوله اگزوز در یک ساختار ثابت عمل می کند. برای   موتور احتراق داخلی مهم است که سیستم اگزوز برای بهره وری بهینه “تنظیم” شود  . همچنین این باید با هنجارهای تنظیم شده در هر کشور مطابقت داشته باشد.

 

منیفولد یا سرصفحه 

در بیشتر موتورهای تولید ، منیفولد مونتاژ است که به منظور جمع آوری گازهای خروجی از دو یا چند سیلندر در یک لوله ساخته شده است. منیفولد ها اغلب از چدن ساخته می شوند .در اتومبیل های تولید سهام ، و ممکن است دارای ویژگی های طراحی صرفه جویی در مواد مانند استفاده از کمترین فلز ، کمترین فضای لازم یا کمترین هزینه تولید باشد.

این محدودیت های طراحی اغلب به طرحی که مقرون به صرفه باشد منجر می شود اما کارآمدترین کار برای خروج گازهای حاصل از موتور را انجام نمی دهد. ناکارآمدی ها به دلیل ماهیت موتور احتراق و سیلندرهای آن به طور کلی اتفاق می افتند.

اگزوز ماشین

Exhaust

از آنجا که سیلندرها در زمان های مختلف آتش می گیرند ، اگزوز آنها را در زمان های مختلف رها می کند و امواج فشار ناشی از گاز ناشی از یک سیلندر ممکن است هنگام ورود دیگری از سیستم اگزوز کاملاً تخلیه نشود. این امر باعث ایجاد فشار پشتی و محدودیت در سیستم اگزوز موتور می شود که می تواند امکان عملکرد واقعی موتور را محدود کند.

مبدل کاتالیزوری 

برخی از سیستم (از جمله تمام سیستم های سابق) (گاهی اوقات امروزه به نام catless یا de-cat ) مبدل کاتالیزوری را از بین می برند. این غیرقانونی است.  از جهتی مخالف قانون فدرال در ایالات متحده و سایر کشورها نیست که مبدل کاتالیستی نداشته باشید.مبدل ها را نمی توان از وسیله نقلیه که فقط برای رانندگی “خارج از جاده” در ایالات متحده استفاده می شود ، حذف کرد.

هدف اصلی مبدل کاتالیزوری بر روی یک اتومبیل کاهش انتشار مضر از هیدروکربن ها ، مونوکسید کربن و اکسیدهای ازت به جو است. آنها با تبدیل اجزای اگزوز آلوده به آب و دی اکسید کربن کار می کنند.

مبدل های کاتالیزوری اگر برای سرعت جریان موردنیاز یا در صورت گرفتگی ایجاد نشوند ، می توانند باعث فشار کمتری شوند. در این شرایط ، به روزرسانی یا حذف مبدل کاتالیزوری می تواند قدرت را در رینگ های زیاد افزایش دهد. با این حال ، مبدل کاتالیزوری یک جزء اصلی سیستم های کنترل انتشار خودرو است ، بنابراین یک محصول غیر استاندارد می تواند باعث عدم عبور خودرو شود.

Muffler

muffler تجهیزات اصلی به طور معمول با بلند کردن امواج صوتی از پشت ، جلو و طرف های  muffler  ، میزان سر و صدا را از قسمت انتهایی کاهش می دهند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که حداکثر میزان سر و صدای مجاز مورد نیاز مقررات دولت را برآورده کنند.

muffler شیشه ای (که به آنها “توپ” یا “hotdogs” نیز گفته می شود) می باشد که مستقیماً از طریق مفصل طراحی می شوند که شامل یک لوله سوراخ شده داخلی ، یک لوله جامد بیرونی و عایق صوتی فایبرگلاس در بین دو لوله است. آنها اغلب فشار کمتری نسبت به  muffler تجهیزات اصلی دارند اما در کاهش سطح صدا نسبتاً بی اثر هستند.

یکی دیگر از انواع رایج muffler ، muffler است که از یک سری لوله های متحد المرکز یا خارج از خانه در داخل حفره محفظه انبساط تشکیل شده است. این لوله ها اجازه می دهند تا صدا در داخل آنها عبور کند و باعث شود امواج صوتی باعث خاموش شدن انتهای بسته ، مسطح لوله شوند. این بازتاب ها بخشی از یکدیگر را لغو می کنند و سطح صدا را کاهش می دهند.

تشدید كننده ها بخش هایی از لوله هستند كه به قطر بزرگتر گسترش می یابند و به امواج صوتی اجازه می دهند دیوارها را منعكس كرده و از بین بروند ، بنابراین سطح نویز را كاهش می دهد. تشدید كننده ها را می توان در صدا خفه كن ها ، یا همچنین به عنوان اجزای جداگانه در سیستم اگزوز استفاده كرد.

 اگزوز 

انتهای طول نهایی لوله اگزوز که در آن هوا را باز می کند ، به طور کلی تنها قسمت قابل مشاهده قسمت سیستم اگزوز روی وسیله نقلیه ، اغلب فقط با یک برش مستقیم یا زاویه دار به پایان می رسد ، اما ممکن است نوک فانتزی باشد.  نوک گاهی اوقات کرومی است. اغلب بزرگتر از بقیه سیستم اگزوز است. این امر باعث کاهش نهایی فشار می شود و بعضاً برای تقویت ظاهر خودرو استفاده می شود.

در اواخر دهه 50 در ایالات متحده ، تولید کنندگان شیوه ای در طراحی ماشین داشتند تا سپر عقب را با سوراخ در هر انتهایی که اگزوز از آن عبور می کند ، تشکیل دهند. دو پریز نمادی از قدرت V-8 بود و تنها گرانترین خودروها (کادیلاک ، لینکلن ، امپریال ، پکارد) با این طرح مجهز بودند. یک توجیه برای این امر این بود که اتومبیل های لوکس در آن روزها چنان عقب و دراز داشتند که لوله اگزوز هنگام عبور خودرو از رمپ ها به زمین می خورد. این مد پس از ناپدید شدن مشتری پس از آن که مشتریان اعلام کردند قسمت عقب خودرو ، به عنوان یک منطقه کم فشار ، دوده را از اگزوز جمع می کند و میزان اسیدی آن در سپر عقب کرومی قرار گرفته است

مجله ماشین

کاتالیزور

در بعضی از کامیون ها ، هنگامی که صداگیر  از جلو به پشت در زیر شاسی قرار دارد ، انتهای لوله خمشی 90 درجه می چرخد ​​و به سمت پایین می وزد. این امر باعث می شود تا هر کس در نزدیکی یک کامیون ثابت از انفجار مستقیم گاز اگزوز محافظت کند ، اما اغلب هنگام رانندگی کامیون بر روی یک سطح خشک و گرد و غبار خشک مانند ناحیه ساخته شده ، گرد و غبار ایجاد می کند.