طبق (Control Arm )

طبق قطعه ای است فلزی که در دو سر دارای بوشهای محوری ( مانند آرنج يا زانوی انسان عمل می کند ) می باشد که از يک سمت به قطعات متحرک سيستم تعليق و از سمت ديگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سيستم تعليق را بر عهده دارد .

در برخی موارد طبق ها به شکل حرف A می باشند يعنی در سمتی که به شاسی متصل می شوند دارای دو محور هستند که در اين صورت آنها را جناغی ( Wish Bone ) و يا A-Arm می نامند ، اما در مواردی که به صورت يکپارچه باشند ، همان نام طَبَق ( Control Arm ) به آنها اطلاق می گردد .

سیستم تعلیق

طبق

انواع طبق بر حسب محل قرارگیری

طَبَق ها بر حسب نوع سيستم تعليق در هر دو محور جلو و عقب قابل استفاده بوده و باز هم بر حسب نوع سيستم تعليق ممکن است يک خودرو بدون طَبَق ، با يک طَبَق در هر چرخ يا با دو  طَبَق در هر چرخ ، طراحی شود .

محل قرار گيری طَبَق ها ممکن است در نيمه بالا و يا نيمه پايين متعلقات چرخ باشد ؛ که در صورتيکه در قسمت بالا قرار داشته باشد به آن طَبَق بالا و در صورتيکه در قسمت پايين واقع شده باشد به آن طَبَق پايين گفته می شود .

طَبَق پايين در محور جلوی اکثر خودروهای امروزی ديده می شود ، اما استفاده از طَبَق بالا با گسترش سيستم فنر و کمک فنر يکپارچه ( Strut ) رو به کاهش است .

 

control arm در انواع ماشین ها

بیشتر وسایل نقلیه از یک یا دو طبق در هر چرخ استفاده می کنند ، در سیستم تعلیق جلو و عقب. بسیاری از وسایل نقلیه محرک جلو فقط از control arm  پایین استفاده می کنند ، در حالی که کامیون ها و SUV معمولاً دارای یک طبق  بالا و پایین هستند.

یک طبق کنترل کننده ، محور چرخ و دستگیره فرمان را به قاب خودرو وصل می کند. آنها به طور معمول مجهز به بوش در قسمت قاب خودرو و یک اتصالات توپ در قسمت چرخ وسیله نقلیه هستند که حرکت انعطاف پذیر و کنترل شده را مطابق با شرایط جاده و ورودی فرمان از راننده امکان پذیر می کند.

طبق ها اجازه می دهد چرخ ها در حالی که از حرکت رو به جلو و عقب جلوگیری می کنند ، بالا و پایین حرکت کنند.

علائم خرابی control arm

علائم احتمالی زیادی در مورد خرابی  طبق  وجود ندارد. این موارد ممکن است شامل صدا در حال چرخش ، پرش یا ضربه محکم و ناگهانی هنگام چرخاندن چرخ باشد و در نهایت در پایان توقف ، هنگامی که از پدال گاز استفاده می شود ، و یا هنگام چرخاندن فرمان ، به صدای صدای جیر جیر تبدیل می شود.

ساخت ماشین

بازوی کنترل

یکی دیگر از علائم ممکن است سر و صدایی باشد که در هنگام عبور از برآمدگی از سیستم تعلیق ناشی می شود. با پوشیدن یا در نهایت شکستن صداها به طور مداوم بلندتر می شود. اتصالات توپ خشک به طور چشمگیری اصطکاک را افزایش داده و می تواند باعث چسباندن فرمان یا مشکل شود.

یکی دیگر از علائمی که معمولاً با اجزای طبق   نامناسب همراه است ، سرگردان شدن فرمان است. اتصالات توپ بیش از حد فرسوده ، بوش یا ترکیبی از اینها می تواند باعث شود که مسیر تراز وسایل نقلیه تغییر کند و همین امر باعث می شود هنگام حرکت در جاده ، فرمان به سمت چپ یا راست کشیده شود. برای هدایت مستقیم وسیله نقلیه به اصلاح ثابت راننده نیاز خواهید داشت.