Last Updated on اکتبر 28, 2020 by mohamadi

روغنکاری موتور به وسیله روغن موجود در کارتل انجام می شود.

روغن توسط  پمپ از کارتل کشیده شده و به تمامی قطعاتی که حرکت نسبی دارند ارسال می شود.

 

روغنکاری موتور

 

روغن رسیده به هر یاتاقان در سطح محور توزیع  شده و  مقداری از ان از سوراخ لنگ به محورهایلنگ ارسال شده

و انها را روغنکاری می کند. محورهای لنگ در حال چرخش روغنهای خارج شده از

یاتاقانها را  به دیواره های  سیلندر  و زیر پیستون می پاشند. که دو  عمل ضمن  ان  صورت می گیردا بتدا روغن کاری دیواره

سیلندر و پیستون , سپس خنک کاری پیستون و سیلندر

روغن های  برگشتی  از دیواره سیلندر روی یاتاقان های اصلی , میل سوپاپ , تایپت ها و دنده میل

سوپاپ  پاشیده شده  و انها را روغنکاری می نماید.

تصویر روغنکاری موتور

Engin Lubricants 1

تایپت ها  هیدرولیکی  بوسیله مدار  اصلی روغن کاری  می شوند.

میل اسبکها و دستگاه سوپاپ بوسیله لوله روغن منشعب از مدار اصلی روغنکاری می شوند.

از مدار اصلی لوله نازکی روغن را به نشاندهنده فشار روغن انتقال می دهد و

 یا این عمل به وسیلهسیم بطریقه الکتریکی از مدار روغن فرمان می گیرد

پس از اویل پمپ  فیلتر  تصفیه روغن  قرار دارد که  روغن  تحت فشار را قبل از استفاده در یاتاقانها تصفیه می کند.

 

روش های کنترل روغن ریزی

 

روغن ریزی یاتاقانهای جلو و عقب ، میل لنگ را توسط کاسه نمد  کنترل می کنند. روی میل لنگ و قبلاز  یاتاقانها عقب  یک صفحه

 روغن برگردان وجود دارد  که قطرش  بیشتر از قطر میل لنگ بوده و روغنهای رسیده را به کارتل باز می گرداند.

با وجود پیش بینی های لازم  جهت  جلوگیری از روغن ریزی   ، نشتی کمی از دو انتهای میل لنگغیر قابل  جلوگیری  می باشد

در  صورت خرابی  یاتاقانها و کاسه نمدها مقدار نشتی افزایش یافتهو در یاتاقان ها  عقب

 روغن های نشت کرده به صفحه کلاچ نفوذ نموده و کار دستگاه کلاچ را مختلمی نماید.

 

چگونگی آلوده شدن روغن موتور

بیشترین علت  الوده سازی  روغن موتور  احتراق ناقص می باشد زیرا از طریق محفظه احتراق دوده و پس مانده های سوخت ناقص

وارد کارتل  شده  و با قطرات بخار اب ترکیب گردیده و مواد شیمیایی مضری بوجود می اورد.

اکثر مواد  الوده  ساز روغن  در موقع سرد کار  کردن موتور  به کارتل نفوذ می کند.

در هنگام گرم کار کردن موتور اب  حاصل از سوختن  هیدروکربور

بصورت بخار  از اگزوز خارج شده و تقطیر نمی شود در  هنگام فعل  و انفعالات  مواد  خورنده ای

 مانند اسید  سولفورو تولید می شود که همراه بخار اب تقطیر گردیده  و وارد  کارتل می گردد .

عمل تقطیر  اب و  اسید سولفورو  در موقعی  شدت می یابد که درجه حرارت دیوراه  سیلندر کمتر از  60 درجه سانتیگراد  باشد.

این  مواد پس از  تقطیر به کارتل ریخته و به علت سنگینی  در کف  ان قرار می گیرد.

چگونگی الوده شدن روغن موتور

Engin Lubricants 2

مواد رسوب کرده با کثافات و  فلزات پوسیده  و ذرات  ترکیب شده

 و در اثر گرمای  محیط  ترکیبات لجنی چسبنده ای  تولید می کند،

  که باعثانسداد مجاری روغن می گردد.

از  طرف  دیگر در  موتور سرد بنزین   از دیواره های سیلندر  به  کارتل  نفوذ و روغن  موتور  را رقیق

می کند  روغن  رقیق شده نه  تنها کیفیت روغنکاری  مطلوبی ندارد بلکه  مقدار نشتی و  روغن ریزی

نیز افزایش می یابد مقدار تقطیر  اب و  اسید سولفورو ظرف  چند دقیقه در هوای سرد برابر است با تقطیر همان مقدار

اب و اسید که در چندین ساعت در هوای گرم و شرایط عادی انجام گیرد.