دریفت | یادگیری دریفت در ایران | مجله ماشین مسابقه

ژاپن،مبدا دریفت جهان 

هرچند اروپاییها را به عنوان مخترعان خودرو و برگزار کننده اولین رقابتهای اتومبیل  رالی و امریکاییها را به عنوان مبدع سیستم تولید انبوه میشناسیم ، اما دریفت نه در غرب که در شرق شکل گرفت. نخستین جرقه های این تکنیک 30 سال پیش زده شد.

ماشین مسابقه

drifting sport 1

جاییکه تاکاهاشی راننده ژاپنی با ابداع تکنیک دریفت توانست در رقابتهای مختلف به قهرمانیهای متعددی دست یابد .

همین امر تاکاهاشی را به اسطوره دهه 70 تبدیل کرد.

پس از او توچی آبا به رهگیری از تکنیک های تاکاهاشی توانست دریفت را توسعه دهد .

همین امر باعث شد در اواخر دهه 70 مجلات مختلف ژاپنی توجه گسترده ای به این تکنیک نشان دهند.

از همین جا بود که دریفت بیش از پیش شناخته شد.

رقابتهای دریفت در ژاپن به صورت حرفه ای در جریان بود اما در خارج از ژاپن این امر به اواسط دهه 90 موکول شد.

جاییکه یکی از مجلات ژاپنی رقابت های دریفت را در امریکا آغاز کرد.

این اتفاق موجب برگزاري این رده از مسابقات در خارج از ژاپن به خصوص در امریکا شد.

 

اصول دریفت 

دریفت یا به‌زبان ژاپنی دوریفتو (Drift) یک مهارت رانندگی محسوب می‌شود که راننده به‌صورت عمدی حالت بیش فرمانی در خودرو ایجاد می‌کند.

در این روش راننده به‌دنبال ازبین‌بردن چسبندگی تایرهای عقب یا چهارچرخ است تا پیش از رسیدن به پیچ، کنترل بیش فرمانی خودرو را در دست داشته باشد.

دریفت یکی از تکنیک  های رانندگی است که به طور کلی بر مبنای بیش فرمانی استوار است.

هنگام دریفت، کنترل خودرو مشابه پیچیدن در شرایط عادی نیست؛ درواقع محور عقب به‌قدری منحرف می‌شود که برای کنترل خودرو، فرمان‌دهی به‌طور کامل در جهت مخالف پیچ است.

اغلب بر حسب عادت پیش از رسیدن به پیچ با استفاده از ترمز سرعت خود را کاهش می دهند که بر این اساس کار برای دریفت زدن دشوار می شود.

یک دریفت کامل و موفق زمانی اتفاق می‌افتد که پیش از رسیدن به مرکز پیچ، زاویه‌ی بین محور عقب و پیچ از محور جلو بیشتر باشد؛ در این شرایط چرخ‌های جلو در جهت مخالف پیچ فرمان‌گیری شده‌اند و راننده با کنترل کامل، تمام پیچ را به همین صورت طی می‌کند.

مسابقات دریفت

بر خلاف تمامی مسابقات که در آنها معيار اصلی زمان است، در  Drifting  زمان محاسبه نمــی شــود.

و حرکــت  بر روی خطوط، زاویه اتومبيل، سرعت و جنبه نمایشی حرکت از موارد مهم در امتيازدهی به حسـاب مـی آینـد.

این خطوط مسيرهایی هستند که معموﻻ از قبل توسط داوران مشخص می شوند.

هرچه سرعت بيشتر باشد و زاویه خودرو با کناره پيست به قائم نزدیک تر باشد، امتياز بيشتر است . 

از نظر نمایشی هم داوران با توجه به مقدار دود ﻻستيک ها، عکس العمل تماشاچيان و فاصله خودرو تا دیواره ها  (هرچه کمتر بهتر ) امتيازات را محاسبه می کنند . 

 برای برگزاری عادﻻنه مسابقات در تمامی مسابقات معتبر از دستگاهی با نـام   Drift Box  اســتفاده مــی شــود.

این دستگاه با استفاده از شتاب سنج و ارتباط با GPS  زاویه، سرعت و شتاب جانبی را اعلام می کند .  

داوران فقط قسمت کوتاهی از پيست را مدنظر دارند: پيچ های نزدیک به هم با دید خوب بــرای داوران و مسيــرمناسب و بی خطر برای رانندگان . 

 سبقت از خودروی مقابل با دریفت موجب برد شما خواهد شـما اگـر بـدون اســتفاده از دریفــت ســبقت بگيریـد،جریمه امتيازی برای شما در نظر گرفته می شود .

اسپين شدن باعث می شــود بـرای شـما جریمـه زمــانی در نظر گرفته شود، مگر اینکه هر دو خودرو اسپين کنند  . 

برای خودروی پيشتاز حفظ موقعيت و برای نفر دوم تعقيب با فاصله کم امتياز آور خواهد بـود.

گــاهی اوقــات کـه داوران نمی توانند تصميم مشترکی بگيرند و یا تماشاچيان با تصميمات آنها مخالفت می کنند ، رقابت تــا جایــی   که این مشکل حل شود ادامه خواهد داشت .

دریفت در ایران

drifting sport 2

نکاتی درباره دریفت

  • دریفتر برای دریفت زدن راننده نیاز به فضای کافی در پیچ ها دارد.
  • دریفت زدن در کنار لذت بسیار برای راننده و تماشاچیان بسیار پرهزینه است و هر بار شرکت در مسابقات و انجام چند دریفت نمایشی هزینه های سنگینی را به جیب راننده تحمیل می کند.
  • دریفت قاتل تایرهاست و در حقیقت لذت اصلی در دریفت بلند کردن دود از تایر هاست و همین امر به سرعت تایر ها را فرسوده می کند.
  • استفاده از تایرهای دیوار کوتاه هر چند مرسوم است اما چندان لازم نیست. تنها باید از تایرهای بادوام استفاده کرد.
  • لنت های ترمز نیز باید با انواع مسابقه ها تعویض شود.
  • با توجه به ترمز گیری های زیاد باید در جریان دریفت از روغن ترمز مناسب استفاده کرد.
  • اگر دیسک ترمز هم با انواع بزرگتر و خنک شونده تعویض شود نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.

دریفت به صورت تئوری کاری آسان به نظر می رسد اما به هیچ عنوان در عمل کارها به راحتی پیش نمی رود و تازه کارها و حتی رانندگان نیمه حرفه ای در دفعات نخست در یافتن زمان مناسب برای پیچیدن فرمان دچار مشکل می شوند.

 دریفت در ایران

سابقه دریفت در ایران به پنج سال هم نمی رسد. رییس کمیته دریفت می گوید: «اولین بار دریفت توسط شرکت رد بول وارد ایران شد و مسابقه کارپارک دریفت را اجرا کرد.

بعد از آن سید رضا موسوی که در مالزی با پرچم ایران شرکت می کرد و دریفتر حرفه ای بود، قوانین و تخصص های اولیه دریفت را به ایران آورد.

بعد از مسابقات کارپارک (که در مساحتی کوچک تر مانند پارکینگ خانه هم قابل اجراست)، افرادی که به این کار علاقه مند بودند ماشین های شان را برای دریفت تجهیز کردند.

و از آن روز تا به حال مسابقات دریفت داخلی برگزار می شود.

هم اکنون هیات اتومبیل رانی استان تهران در حال مهیا کردن یک تیم دریفتر از راننده های سرشناس در این رشته برای اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی است.»

ورزش دریفت

drifting sport 3

یادگیری دریفت در ایران

کلاس ها در دو دوره مقدماتی در چهار جلسه و پیشرفته در شش جلسه در نظر گرفته شده است.

ظرفیت این کلاس ها حداکثر پنج نفر است و هر ماه یک بار برگزار می شود.

طبق یک فراخوان که توسط هیات اتومبیل رانی استان تهران داده شد تا به امروز دوره اول تکمیل و برگزار شده و برای دوره بعد در حال ثبت نام است .

هزینه دریافتی بابت هر جلسه مبلغی معادل یک میلیون تومان است که علت این مبلغ بالا در اختیار قرار دادن خودرو در طول کلاس هاست.

می توان گفت در این کلاس ها در روز حداقل شش حلقه یا سه جفت لاستیک نو می ترکد.

اما در رشته های دیگر اتومبیل رانی مثل RACE یا سرعت یا اسلالو فرد می تواند با ماشین شخصی اش آموزش ببیند و هزینه به مراتب کمتری هم بپردازد.

بعد از کلاس مقدماتی که راهی برای تنظیم کردن مغز با دست و پا و یادگیری اصول اولیه است با ورود به مرحله حرفه ای، ماشین ها هم عوض و بالطبع حرفه ای تر می شوند و کار روی تکنیک ها هم شروع می شود.

بعد از گذراندن شش جلسه حرفه ای از شاگردان امتحان گرفته می شود.

در صورت قبولی به آنها گواهینامه داده می شود و از این پس آنها می بایست خودشان را برای مسابقات آماده کنند.

در طول کلاس ها هم شاگردان باید به صورت مداوم در پیست ها به تمرین بپردازند چرا که در غیر این صورت امکان ندارد با گذراندن چند جلسه عملی و آموزش چند ساعته بتوانند به معنای واقعی یک دریفتر شوند.

 

درباره نویسنده:

درج دیدگاه

بازگشت به بالا