Last Updated on سپتامبر 12, 2022 by admin

مسابقه دست فرمون با مجری گری کامبیز دیرباز و بهنام صفاریان ، به اخرین قسمت از دور دوم از فصل اول رسیده است. در قسمت 30 دست فرمون ، امیر تاجیک به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند. در ادامه به جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.

 

 

قسمت 30 دست فرمون

این قسمت سی امین قسمت مسابقه تلوزیونی دست فرموت و اخرین قسمت دور دوم بود. کامبیز دیرباز در ابتدای برنامه سخنانش بر محور جملات پشت کامیون و اتومبیل ها قرارداشت :

 

به جملاتی که عرض می کنم گوش کنید   “دریای غم اردک ندارد” ، “سرپایینی درنده ، سربالایی شرمنده ” ، ” تند رفتن که نشد مردی ، عشق است که برگردی ”

این جملات نغز و قصار که معمولا پشت ماشین ها ، کامیون ها و وانت بارها  می خوانیم که بامزه و گاها پر معنا هستند ، ماشین نوشته گفته می شوند. این ماشین نوشته ها ، به اتومبیل و شوفری که پشت آن قرار دارند می دهد و ان ماشین را از سایر ماشین ها متمایز می کند.

این ماشین نوشته هارا ، می توان نسل اولیه دل نوشته هایی دانست که اکنون در فضار مجازی منتشر می شوند و ما از انها استفاده می کنیم و غم ها و شادی ها و احساسات مختلفمان را در غالب استوری به اشتراک می گذاریم.

این ماشین نوشته ها در واقع استوری های گذشته هاست. رانندگانی که گوی هوشمند و فضای مجازی نداشتند ، و دل نوشته هایشان را پشت اتومبیلشان به اشتراک می گذاشتند. ان اتومبیل زبان شوفر می شد و پیام رو به ماشین های پشتی منقل می کرد.

ماشین نوشته های خودروهای سواری تفاوت کوچکی با کامیون نوشته ها دارند ، کامیون نوشته ها معمولا محتوایی متناسب با جاده ، سختی و دوری از خانه دارند . بعضی از آنها به این صورتند : ” ما خانه به دوشان غم سیل آب نداریم ” ، “خاکی شو ، قبل از اینکه خاکت کنن”  و….

وقتی کامیون نوشته ها رو میخوانیم انگار که یک ادم به اصطلاح لوتی صحبت می کند ولی پشت وانت بارها را که میخوانیم  بخصوص آنهایی که مدلشان پایین تر است  و یا به اصطلاح خسته ترند ، انگاری که یک پیرمرراد با ما حرف می زند. بطور مثال : “جان مولا هرکه هستی فقط مرد باش” ، “دست انداز پیرم کرد” و…..

بجث نوشتن پشت اتومبیل ها در خارج از ایران نیز مرسوم است اما در کشور ما عمیق و فلسفی تر است. کتابهایی هم در مبحث پشت نویسی های ماشین نیز نوشته شده است همچون اتولنامه نوشته اقا جواد حاجیان می باشد.

امیر تاجیک ،  مهمان قسمت 30 دست فرمون

تاجیک خواننده و هنرمند کشورمان  در رشتهٔ مهندسی طراحی صنعتی تحصیل کرده‌است. از کارهای مطرح وی می‌توان به زیر آسمان شهر، یه مسجد، آسمونه و افتتاحیهٔ جام جهانی کشتی و … اشاره نمود.

این هنرمند در قسمت بیستم مسابقه دست فرمون شرکت کرده و با ثبت رکورد 1:11:40 توانست به این دور راه یابد. او همچنین در قسمت 30 دست فرمون ، رکورد 1:15:18 را به ثبت رساند.

 

 

شرکت کنندگان

عیسی صابونی

او متولد 1375  و دانشجوی دامپزشکی می باشد. که رد گروه نادر جعفری است. اقای صابونی بیست و دومین نفر صعود کننده به دور دوم دست فرمون است و رکوردی که در قسمت 30 دست فرمون ثبت کرده است 1:11:85 می باشد.

 

پارسا جعغری

محمدپارسا جعفری متولد 1379 جوانترین شرکت کننده مسابقه دست فرمون می باشد که با یک موتور اتومبیل تقویت شده توانست رکورد 1:06 ثانیه را برای خود ثبت کند. او در دور دوم دست فرمون ، در گروه شروین یگانه قرار داشت و در ابتدای مسابقه هنگام تمرین به دلیل فشار اوردن به اتومبیلش باعث اختلال در عملکرد گیربکس شد و نتوانست با اتومبیل خود به میدان مسابقه وارد شود.

رکوردی که پارسا جعفری در قسمت 30 دست فرمون ثبت کرد ، 1:12:51 بود.

 

مجتبی پور حسنی

اقای پورحسنی با اتومبیلش  به نام جنگجو  ، با یک ثانیه اختلاف ب نفر اول ، دومین نفر از چهل صعود کننده به مرحله بعد است . او با تعداد زیادی مقام و افتخار از شهر یزد ، در قسمت 30 مسابقه دست فرمون رکورد 1:08:83 را ثبت نمود.

 

 

محمد پژومان

ایشان متول 1351 و مسن ترین شرکت کننده مسابقه دست فرمون می باشد. اقای پژومان  زیرگروه کوروش محمدخانی ،  با ماشینش سفید برفی ، توانست در دور اول رکورد 1:11 را ثبت نماید و در رده بندی چهل تایی صعود کننده نفر سی و یکم باشد. محمد پژومان در قسمت 30 دست فرمون رکورد 1:14:55 را ثبت نمود و در نهایت از مسابقه حذف شد.

 

 

 

 

البوم تصاویر

پارسا جعفری شرکت کننده قسمت 30 دست فرمون

dastfarmoon1

پارسا جعفری در قسمت 30 دست فرمون

dastfarmoon2

شرکت کنندگان قسمت 30 دست فرمون

dastfarmoon3

امیرتاجیک در قسمت 30 دست فرمون

dastfarmoon4

عیسی صابونی در قسمت 30 دست فرمون

dastfarmoon5

مجتبی پور حسنی در قسمت 30 دست فرمون

dastfarmoon6

بهنام صفاریان در قسمت 30 دست فرمون

dastfarmoon7

محمد پژومان در قسمت 30 دست فرمون

dastfarmoon8