Last Updated on نوامبر 26, 2020 by mohamadi

ترمز دیسک بهترین ترمز است که تاکنون پیدا کرده ایم. ترمزهای دیسک

برای متوقف کردن همه چیز از اتومبیل گرفته تا لوکوموتیو استفاده می شود. سیستم ترمز خودرو ( break ) ابزاری برای توقف وسیله در حال حرکت با سرعت است.

 

تناسب میان خودرو و سیستم ترمز

ترمزها باید از جنس و نوع مناسب انتخاب شوند.

مثلا ترمزهای یک ماشین مسابقه سرعت ،‌بر اساس دستور سازنده شاید مناسب یک خودرو شرکت کننده در مسابقات رالی نباشد.

زیرادر رالی دیسک ها علی الرغم همه کاورهایی که در کف خودرو برای حفاظت از انها طراحی می شود ، بازهم گل و لای و خاک و.. در تماس هستند.

ضمن اینکه از مجاری رینگ نیز معمولا آب و .. به دیسک برخورد می کند.

تصویر کلی سیستم ترمز

سیستم ترمز اتومبیل

گاهی در پروژه های تیونینگ در داخل کشور ، مشاهده می شود که تیونرها با ایجاد تغییرات در بدنه خودرو سپرها ، طراحی بادی کیت های بدنه

هوارسانی مناسب به سیستم ترمز را در نظر نمی گیرند.

از این جهت دیسک ها نمی توانند تبادل حرارتی مناسب با هوا داشته باشند که باعث افت قدرت ترمزگیری می شود.

فاکتورهای زیر در تنظیم قدرت ترمز و انتخاب ترمز دخیل هستند :

  • انعطاف پذیری سیستم فنربندی
  • چسبندگی لاستیک
  • وزن فنرسوار ( وزنی که بالا یا مساوی پایین ترین نقطه اتصال فنر و کمک فنر به شاسی قرار دارد)

هرچند در مسابقات برگزار شده در ایران ، ترمزها گاهی مورد بی مهری قرارگرفته و راننده به اصطلاح با کمک دنده معکوس خودرو را کنترل می کند ، اما نکته مهم اینجاست که گاهی قدرت ترمزها به قدری کم است که شدت دنده معکوس های رانندهباعث می شود دور موتور به صورت ناگهانی افزایش یابد.

بهشکلی که گاهی دور موتور به انتهای لیمیت خود رسیده و حتی از آن رد می کند.

این خطرناکترین اتفاق برای یک موتور مسابقه ای است. زیرا در این حالت به ناگهاندور موتور در کسری از ثانیه به بالاترین حدمی رسد و در این شرایط ممکن است برای لحظه ای و  به هر دلیل فشار روغن با افت مواجه شود.

همین افت فشار روغن که شاید ناشی از هدایت روغن به سمتی از کارتل باشد ، موجب از بین رفتن یاتاقان ها و در نهایت تخریب موتور می شود.

 

ترمزها در گستر

برای انتخاب کیت مناسب ترمز به جز قدرت مورد نیاز ، شرایط مسابقه بسیار مهم است. تصور کنید

یک خودرو ۱۳۵۰ کیلوگرمی با ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارید. این خودرو قرار است در پیست ازادی تهران ۱۵ دور مسابقه بدهد و

دست کم باید حدود ۶۰ بار قدرت ترمزگیری شدید داشته باشد.

پس باید به سراغ کیت های ترمز ی بروید که در سرعت های پایین بتواند تبادل حرارتی خوبی داشته باشد.

به این معنی که از نظر متریال جنس دیسک و کلیپرهای ترمز باید از مواد الیاژی باشند که بتوانند در صورت گرم شدن ، سریع گرما را به محیط انتقال داده و از افزایش روغن ترمز جلوگیری کنند.

در انتخاب کیت ترمز برای چنین خودرویی باید توجه کنید دیسک ترمز نباید انقدر بزرگ باشد که با لبه های درونی رینگ برخورد کند.

در این حالت اصلا نمی توانید دیسک ها را روی خودرو مونتاژ کنید.

به همین دلیل باید در زمان انتخاب کیت ترمز مشخصات رینگ را نیز در نظر بگیرید.

همچنین  محل پیچ های رینگ نیز بسیار مهم است.

نکته دیگر اینکه باید توجه داشته باشی اگر پیست مسابقاتی که در ان شرکت می کنید کوتاه است ، پس بهترین کار انتخاب کیت ترمزی است که دیسک های تا حد امکان بزرگتری دارد.

زیرا در این پیست به دلیل کوتاهی مسیر تعداد ترمز ها زیاد است.

ضمن اینکه فاصله پیچ ها از یکدیگر طولانی نیست. در نتیجه ترمزهایی که دیرتر گرم می شوند  دراین پیست الویت دارند.

زیرا ترمز هایی که دیسک هایی با قطر کم دارند سریعتر به حداکثر حرارت می رسند  و در نتیجه باید خنک شوند.

اما خنک کردن این نوع دیسک ها تنها در شرایطی امکان پذیر است که سرعت خودرو در بازه زمانی مناسب به حدی  برسد که برخورد باد و هدایت ان از طریق سپر جلو ، رینگ ها و محفظه های دیگر حرارت را از دیسک بگیرد.

اما در پیست ازادی که سرعت خودها به ندرت بیش از ۱۸۰ کیلومتر برساعت ان هم برای چند ثانیه  می رسد ، دیسک های کوچک نمی توانند تبادل حرارتی خوبی داشته باشند.

 

طراحی ترمز

 

دیسک ترمز

نکته جالب توجه حتی در طراحی دیسک ها این  که برای اتصال دو دیسک به یکدیگر نیز شکل های مختلفی وجود دارد.

بعضی از دیسک ها در میانه و روی خود دیسک دارای سوراخ هایی هستند که هوا از انها عبور می کند تا انها خنک شوند.

بعضی در میان ۲ دیسک دارای شیارهای میانی هستند که هوا رابه جریان می اندازد و مقاومت زیادی در برابر عبور هوا ندارد.

این نوع دیسک ها معمولا برای خودروهای سواری شهری و یا مسابقه ای سریع مورد استفاده قرار می گیرند.

اما نوع دیگری از ترمز برای خودروهای افرود و رالی وجود دارد که نقاط انصال ۲ دیسک به یکدیگر معروف به پاکانگورو هستند.

این حیوان در گرمای صحراهای استرالیا جوری روی زمین حرکت می کند که کمترین گرما را از زمین سوزان و افتاب خورده با پای او انتقال می یابد.

تصویر دیسک های ترمز

دیسک ترمز

هندسه کف پای این حیوان دقیقا توسط طراخان اسکن شده و از این هندسه در اتصال ۲ دیسک به هم استفاده می شود.

به این ترتیب جالب است که ضمن ایجاد اتصال قوی بین دیسک های طرفین ،‌ انتقال حرارت به هوا به خوبی صورت می گیرد.

 

رگلاتور

بعد از انتخاب کیت مناسب ترمز ، نوبت به نصب یک رگلاتور مدار روغن در سیستم ترمز می رسد.

در خودروهای مسابقه ای که موتور انها از میل سوپاپ با لیفت و دیوریشن بالا استفاده می کند ، وکیوم یا مکش موتور در دورهای پایین مناسب نیست.

رگلاتور ترمز

رگلاتور

در نتیجه نمی توان از بوستر ترمز استفاده کرد.پس این فشار پای راننده ، رگلاتور و پمپ بنزین است که در مجموع فشار مدار ترمز را تامین می کند.

اما در این بین این رگلاتور ترمز است که به کمک ان راننده اصطلاحا قلق ترمز را می گیرد.

به این معنی که با استفاده از تنظیم فشار توسط این قطعه در مدار ترمز ، می توان بسته به شرایط رانندگی و تکنیک راننده میزان فشار روغن بر پیستون ها در کلیپر ترمز را نسبت به کورس موردنظر  راننده در پدال ترمز تنظیم کند.

از این رو می توان در پیست هایی که پیچ های تندی دارند دیرتر ترمز گرفت و در زمان و مسافت کوتاه تر سرعت خودرو را کاهش داد تا در نهایت  راننده  بتواند از پدال گاز بیشتر استفاده بنماید و زمان بهتری نیز ثبت کند.