Last Updated on فوریه 28, 2022 by mohamadi

پس از آنکه مهندسين خودرو به معايب سيستم Solid Beam پی بردند ؛ کوشش ، برای ساخت اولين سيستم مستقل آغاز شد ، يکی از اين تلاشها به ساخت نوعی با نام Swing Axle انجاميد که امروزه آنرا نه مستقل بلکه نيمه مستقل می دانند . همانگونه که از نام آن پيداست ، اين سيستم اجازه می دهد تا چرخها به صورت محوری به قسمتی در وسط دو چرخ خودرو متصل شده و قابليت بالا و پايين رفتن در قوس مربوط به خود را داشته باشند .

 

 

 نیمه محور

سیستم تعلیق نیمه محور

سيستم  Swing Axle که بعنوان سيستم تعليق عقب در فولکس های Beetle قديمی ( قورباغه ای خودمان ) ديده می شود با وجود سادگی نسبی ، دارای نرمی رانندگی بهتری نسبت به سيستم Solid Axle می باشد . اما با وجود مستقل بودن ، بدليل مشکلی در هندلينگ که آنرا پديده Jacking می نامند و ناشی از  بلند شدن چرخ در سر پيچها بدليل ايجاد زاويه Camber مثبت در چرخ خارج از پيچ است ( بايد منفی شود تا تعادل خودرو حفظ شود ) ، اين سيستم از مقبوليت چندانی برخوردار نشد و جای خود را به ديگر سيستمها داد .

مطالب پربازدید : فیلم سینمایی ماشین مسابقه ای Borning 

ویژگی های swing axle

سیستم  swing axle روشی ارزان برای تعلیق محور رانندگی خودرو یا چهار چرخ دیگر (یا بیشتر) دارای چرخ محرک است ، به خصوص مواردی که موتور  و ترنساول  مستقیماً در کنار یکدیگر پیچیده شده اند. محورهای نوسان بسیار ساده است. یک مفصل جهانی در هر نیم شافت درست در خارج از  دیفرانسیل قرار دارد. این امر به هر چرخ اجازه می دهد تا به طور مستقل به برآمدگی ها پاسخ دهد. محور چرخش موتور و انتقال آن از برجستگی های موجود در جاده را جدا می کند. این به نوبه خود به معنای آن است که موتور و ترانسفورمر نیازی به حرکت یا جذب ضربه ها ندارند.

 

 مزیت ها 

سیستم تعلیق  Swing Axle دو مزیت نسبت به  سیستم تعلیق live axle دارد :

  1. از آنجا که دیفرانسیل روی شاسی  سوار می شود ، وزن را کاهش می دهد
  2. این تغییرات شتاب دهنده سمپاتیک در چرخ های مخالف را از بین می برد

 

مطالب پیشنهادی :ریمپ ایسیو خودرو برای پیروزی در مسابقات ماشین

 

معایب

  1. مقدار زیادی از تغییر کامبرهای تک چرخ نسبت به طرح های  live axle تجربه می شود ، زیرا شعاع نیم شافت متصل شده کمتر از نیمی از کل مونتاژ محور است.
  2. “جک زدن” در هنگام بارگیری در حالت تعلیق (یا بازگشت به حالت تعلیق) باعث ایجاد تغییرات مثبت در کمر در هر دو طرف می شود که (در موارد شدید) می تواند ماشین را واژگون کند
    نیمه مستقل

    سیستم تعلیق نیمه مستقل

     

  3. تغییر کاربری در اثر نیروی محور  می تواند باعث از بین رفتن چسبندگی چرخهای عقب شود که منجر به چربی بیش از حد می شود – یکوضعیت ناپایدار است که می تواند باعث چرخش وسیله نقلیه شود. این مسئله به ویژه هنگامی که از یک swing axle در طراحی موتور عقب استفاده می شود ، به دلیل وجود نیروهای جانبی بیشتر در چرخ های عقب از جرم موتور ، از مشکلات جدی برخوردار است. تغییرات شتر در هنگام کاهش سرعت می تواند شدت فراتر از بالابر را افزایش دهد .