Last Updated on ژانویه 24, 2022 by mohamadi
بدنه خودرو یا اتاق خودرو بخش بیرونی و قابل مشاهده خودرو است. معمولاً ساختار بدنه اتومبیل (Body Style) به کلاس اتومبیل، ابعاد اتومبیل، قیمت و شرایط محیطی وابستهاست.خودروها با بدنه های مختلف و متنوعی ساخته می شوند ، علت تنوع در طراحی انواع بدنه کاربرد مختلف آنهاست ، در این صفحه به بررسی انواع مختلف بدنه خودرو خواهیم پرداخت و بر اساس کاربرد بدنه های مختلف ماشین ، انواع بدنه خودرو را دسته بندی می کنیم.در نظر داشته باشید که حتی خودروسازان جهان نیز به استاندارد یکسانی برای دسته بندی خودروهایشان نرسیده اند!!! و هر خودروسازی محصولات را بر اساس سلیقه و تولیداتش دسته بندی می کند.
انواع بدنه خودرو
کارنوتیبل ( convertible )
این گونه خودروهای دارای سقف جمع شونده فلزی هستند و ظرفیت چهار سرنشین را دارد. سقف این نوع خودروها نسبت به خوروهای سقف چرمی دارای عایق بندی بهتر ولی وزن بیشتر هستند.
کوپه (Coupé)
خودرویی همراه دو در با ظرفیت ۲ یا ۴ سرنشین است. تفاوت کوپه با سدان (خودروی چهار نفرهٔ معمولی) در طول در جلو، ارتفاع سقف و مقدار فضای سرنشینان عقب است. در خودروی کوپه، طول در بیشتر و ارتفاع سقف و فضای سرنشینان عقب کمتر است. البته نوعی از کوپه به نام ۲+۲ وجود دارد که فضای سرنشینان عقبش از کوپهٔ عادی نیز کمتر است. اتومبیلی مانند Mercedes Benz CLS 2004 تلفیقی از سدان و کوپهاست که اصطلاحاً به آن سدان کوپه (fastback) میگویند.
اس.یو. وی متقاطع (XUV or Crossover SUV)
گونهای از اس.یو. وی که بیشتر بر مبنای شاسی خودروهای سدان کوچک شهری است، و از قابلیت آفرود خیلی خوبی برخوردار نیستند.
مطالب پیشنهادی : تقویت خودرو برای مسابقات ماشین
فست بک (Fastback)
در این نوع خودرو، سقف با یک زاویه کم و به صورت بیضی شکل به انتهای اتومبیل وصل میشود. در فست بک، به این گونه خودروها سدان کوپه نیز میگویند. Mercedes benz CLS/ porsche panamera
هاچ بک (Hatchback)
در خودرویهای هاچ بک، در عقب شامل شیشهٔ عقب هم میگردد که با باز کردن این در به یک صندوق بار کوچک میتوان دسترسی داشت. اتومبیلهای هاچ بک دارای ۲ یا ۴ در هستند که معمولاً با به حساب آوردن در عقب، هاچ بکها در دو نوع ۳ در و ۵ در قرار میگیرند.
Hearse
این اتومبیلها نوع تبدیل یافتهٔ ماشینهای لوکس(Luxury Car) هستند که به مراتب درازتر و سنگین تر از اتومبیلهای عادی بوده و معمولاً برای حمل مرده به کار میروند.
لیفت بک (Liftback)
به فرمی از خودرو میگویند که بین سدان و هاچ بک است. در این حالت صندوق عقب از نظر ظاهر مجزا است ولی از نظر باز شدن در صندوق عقب همانند هاچ بک میباشد و شیشه عقب با صندوق عقب پیوسته است و شیشهٔ عقب این خودروها قوس بیشتری نسبت به سدانها و هاچبکها دارند.
لیموزین (Limousine)
اتومبیلی گرانقیمت همراه با رانندهٔ مخصوص(chauffeur) که برای حمل اشخاص مهم به کار میرود. طول این اتومبیلها بیشتر از اتومبیلهای عادی است و معمولاً ردیف راننده از ردیف عقب به وسیلهٔ یک شیشه جدا میگردد.
مینی بوس (Minibus)
نمونهٔ کوچکی از اتوبوس که توانایی حمل بیش از ۱۶ نفر را دارد.
پیشنهاد می شود ببینید : تقویت موتور و گیربکس خودرو
مینی ون (MiniVan)
اتومبیلی که دارای ۳ تا ۴ ردیف صندلی همراه با فضای اضافهاست. نوع سوپرمینی (Supermini) نمونهٔ کوچکی از ون است که دارای ۲ تا ۳ ردیف صندلی است.
خودروهای عضلانی (Muscle car)
اتومبیلهایی با بدنهای نسبتاً سنگین همراه و با قوسهای مواج با یک موتور قوی که معمولاً توسط شرکتهای آمریکایی تولید میشوند، این نوع خودروها بین شرکتهای معروف آمریکایی رقابت شدیدی به وجود آوردهاند.
ام پی وی (MPV)
ام.پی. ویها اتومبیلهای چند منظورهای هستند(Multi-purpose vehicle). این نوع خودروها فضای داخلی زیادی دارند و حجم بار زیادی را در خود جای میدهند ولی برای عبور از معابر شهری مشکلی به وجود نمیآورند.
ناچ بک (Notchback)
طراحی این خودروها از سه قسمت کاملاً تفکیک شده تشکیل شده، در این نوع از خودروها شیشه جلو و شیشه عقب خودرو با زاویه تیزتری نسبت به خودروهای دیگر طراحی میگردند، به عبارت دیگر خودرو از دید طراحی سه قسمت جعبهای شکل (به ترتیب قسمتهای: موتور (کاپوت) – کابین – صندوق) به وجود آمده.
پیک آپ (Pick-up)
نوع کوچک ویا متوسط کامیون است. اتومبیلهای پیکاپ بر مبنای اتومبیلهای عادی ساخته نمیشوند اما اندازهٔ آنها در در حد اتومبیلهای عادی است. معمولاً این گونه خودروها در پشتشان یک فضای حمل بار دارند.
رگ تاپ (Ragtop)
این گونه تلفیقی از رودسترها (ماشین بدون سقف) و کانورتیبلها بوده با این تفاوت که دارای یک سقف نرم قابل تنظیم(Soft Top or Cloth Top) است.
رودستر (Roadster)
اتومبیلی بدون سقف که قابلیت حمل دو سرنشین را دارد که دارای سقف جمع شونده چرمی نرم (soft top) یا سقف سخت جمع شونده فلزی (hard top)هستند.
سدان (Sedan)
متداولترین نوع اتومبیل است. سدانها دارای ظرفیت بیش از ۴ سرنشین هستندو دارای ۴ در هستند، سدانها نوعهای مختلف و گوناگونی دارند که از نظر طول و عرض و ابعاد با یکدیگر فرق دارند.
شاسی بلند (SUV)
تلفیقی از خودروهای Off-Road و ۴WD هستند. تولید SUVها گسترش یافته و دارای امکانات رفاهی و قابلیتهای رانندگی بهتری گشتهاند. مرسدس بنزهای کلاس ML , G , GL جز ردهٔ SUV محسوب میشوند.
اسپایدر (Spyder or Spider)
گونهای از رودسترها میباشند، با این تفاوت که اکثر خودروهای اسپایدر سوپر اسپرت هستند، خودروهای اسپایدر موتور وسط(AUDI R8 spider) یا عقب (ferrari 458 spyder) هستند که اکثر آنها سقف چرمی هستند. lamborghini gallardo spyder
واگن استیشن (Station Wagon)
خودرویی شاسی بلند که دارای فضایی برای حمل بار در پشت میباشد. معمولاً از طریق یک در پشتی میتوان به محفظهٔ بار دسترسی داشت.
سقف تارگا (Targa Top)
گونهای از سمی کانورتیبلها همراه با یک سقف تاشو که مخصوص ماشینهای اسپرت است. تارگا تاپ به صورت انحصاری متعلق به شرکت پورشهاست. این استیل بر گرفته شده از Porcshe 911 Targa پس از رالی Targa Floria است. در برخی از قطعات سقف و قاب پنجره در این استیل از کروم استفاده میشود.
ون (Van)
گونهای از کامیون که بر مبنای واگن ساخته میشود و برای حمل مسافر و تبلیغات کاربرد دارد. معمولاً ونها فاقد پنجرهای کناری میباشند.
* راه های تقویت بدنه خودرو
1. ورقهای پایه اپوکسی تقویت بدنه خودرو
این ورق ها دو لایه ای هستند که لایه ی بالایی از جنس پارچه الیاف شیشه است که صرفاً جهت استحکام بکار میرود و لایه زیرین آن ، رزین اپوکسی است . این ورقها پس از نصب در خودرو و عملیات پخت ، باعث تقویت بدنه خودرو به میزان 2 تا 3 برابر میشود و از لرزش و ارتعاش جلوگیری میکند . این محصول در لوازم خانگی و صنایع حمل و نقل ، ساختمان سازی و ساخت آسانسور کاربرد وسیعی دارد .
2.کمک نانوکامپوزیت به تقویت بدنه خودرو
شرکت هایدال اعلام کرد از کامپوزیت تقویت شده با گرافن این شرکت برای ساخت پنلهای بدنه در خودرو جدید BAC Mono R استفاده شده است.
شرکت خودروسازی باک (Briggs Automotive Company) همکاری مشترکی با شرکت هایدال و پنتاکسیا آغاز کرده است تا با کمک این دو شرکت، بدنه سبک برای خودرو BAC Mono R تولید کند.
در بدنه این خودرو از کامپوزیت کربنی تقویت شده با گرافن استفاده شده است. این شرکت در واقع به دنبال کمک نانوکامپوزیت به تقویت بدنه خودرو است.
در اکتبر ۲۰۱۸، هایدال اعلام کرد که این شرکت گرنت تحقیق و توسعه را از شبکه Niche Vehicle دریافت کرده تا با استفاده از این حمایت مالی اقدام به توسعه کامپوزیتهای نانویی کند؛ کامپوزیتهایی که قابل استفاده در پنلهای بدنه خودرو است.
این شرکت خودروسازی با استفاده از نانوکامپوزیت شرکت هایدال اقدام به تولید قطعات و ابزارهایی کرده است. استفاده از این نانوکامپوزیت موجب شده تا ضریب انبساط حرارتی در بدنه خودرو بهبود یابد، عاملی که برای این شرکت خودروسازی مهم بوده و میتواند کیفیت و پایداری را افزایش دهد.
درج دیدگاه