Last Updated on دسامبر 29, 2021 by mohamadi
[box]
به عقیده بسیاری در مسابقات رانندگی ، فنرهای نرم با اجازه دادن به سیستم تعلیق در تعقیب موجهای جاده، چسبندگی بیشتری ایجاد میکنند. اولویت شماره 1 برای تنظیم تعلیق ، این است که به سیستم تعلیق سفت نیاز داریم تا بتوانیم لاستیک ها را محکم کنیم. با این حال استدلال مخالف، که ما به فنرهای نرم برای گرفتن نیاز داریم، وجود دار .
در مواجهه با مشکل مدیریت ، هر یک از ما ممکن است به سمت ایده های قدیمی عقب نشینی کنیم.طرفداران سناریوی “فنرهای نرم برای چسبندگی”، پیشنهاد میکنند که هندلینگ بهتر با فنرهای سفتتر فقط به دلیل بهبود واکنش خودرو است – یعنی احساس راننده، سرعت واکنش، تغییر کمتر زوایای سیستم تعلیق – پنجه، کامبر، کاستور
.در ادامه این مطالب شما را با جزئیات بیشتر درباره سیستم تعلیق و بهبود و ارتقای آن آشنا می کنیم .
[/box]
اهمیت ارتقای سیستم تعلیق
اگر بخواهید خودروی خود را به یک پیست ببرید، یا سری به جادههای خاکی اطرافتان بزنید و یا اینکه احساس کنید که خودرو در سرعتهای بالا به زمین چسبیده است، این سیستم تعلیق خودروی شماست که با پایداری، راحتی و کنترلی که ایجاد میکند، شما را برای چنین شرایطی آماده میکند. این سیستم همچنین امکان پیچیدن در سرعتهای مختلف، شتاب مناسب و سرعت ترمز مناسب برای جلوگیری از برخورد را فراهم میکند.بر این اساس، سیستم تعلیق در یک خودرو دارای اهمیت ویژهای است.
سیستم تعلیق در یک خودرو از اِلمانهای مختلفی تشکیل شده که در مورد هر کدام از آنها میتوان اصلاحاتی را انجام دارد. دلیل انجام چنین اصلاحاتی این است که بر اساس قطعهای که در سیستم تعلیق تعویض میشود، عملکردهای متفاوتی را دریافت خواهید کرد.
ارتقای سیستم تعلیق
تنظیم سیستم تعلیق میتواند موجب حذف لغزش بدنه، افزایش صلبیت پیچشی و ایجاد پلتفرمی مناسب برای آموزش در دنیای خارقالعاده دریفتینگ شود.
مواردی که معمولاً باید در یک پروژه خودروی دریفیت درنظر گرفت:
- نوع سیستمدیفرانسیل، اعم از FWD، AWD یا RWD. با اینکه با تمام این دیفرانسیلها میتوان دریفت زد، ولی سیستم دیفرانسیل عقب، راحتترین شرایط را برای یادگیری دریفت دارد.
- قسمتهایی که باید اضافه و یا ارتقا داده شوند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، کویلاورها، میلههای تعادل و میلههای استرات شروع مناسبی برای این منظور هستند. همچنین باید توجه زیادی به محفظههای ایمنی سرنشینان داشته باشید؛ چیزی که میتواند تأثیر زیادی در صلبیت داشته باشد. همینطور کیتهای کمبر میتوانند قابلیت سفارشیسازی بیشتری برای شما ایجاد کنند.
اجزا سیستم تعلیق
1. میله های تعادل ( میله موج گیر )
این قطعه بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که به پایداری خودرو در پیچ های تند یا حرکت مارپیچی کمک می کند. این میله که معمولا یک میله فولادی است و در دو سر خود دارای بوش است که معمولاً زیر کاپوت وصل شده و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند.
در خودروهایی که از سیستم تعلیق مستقل بهره می برند، این میله در زیر بازوها نصب می شود. بسیاری از خودروهای امروزی، در قسمت جلو دارای میل موجگیر هستند.
شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمتها سر و صدای اضافی تولید میکند.اگر این میله ضعیف شود و نتواند نیرو را به درستی در خود جذب کند خودرو به راحتی گیج میزند.پس لازم است که سفت و شل بودن ان کنترل شود.
2. فنر
قسمتی از سيستم تعليق می باشد که وزن خودرو را ساپورت کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نيز دفع می نمايد .فنرها که اغلب ميله ها يا حلقه های فولادی انعطاف پذيری هستند ، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو ، دست اندازها را يکی پس از ديگری پشت سر بگذارد.
امروزه در اکثر خودروهای سواری از فنرسخت استفاده می شود. در این حالت با نرم بودن فنر تحت بارهای کم، با ناهمواری های پر تعداد ولی کم ارتفاع جاده، فنر نرم احساس ً عمل می کند و سرنشین، ناهمواری های جاده را مستقیما نمی کند.
هنگامی که ارتفاع ناهمواری های جاده زیاد شود یا نیروی عمالی به فنرها افزایش یابد، فنر سخت می شود و به منظور ِوزن ا افزایش پایداری خودرو و راحتی سرنشین مانع از ایجاد نوسان های خودرو می گردد.
3. کمک فنر
دو سيکل تقليل داده ، حرکت بيش از حد را تعديل نموده و وزن وارد بر چرخها را در حالت تعادل و چسبيده به جاده قرار دهد . با کنترل فنر و حرکات سيستم تعليق ، اجزاء ديگر سيستم نظير Tie Rod ها نيز در وضعيت درست خود فعاليت خواهند کرد و همين امر تنظيم چرخهارا نيز به صورت ثابت در حالت صحيح خود ، نگه می دارد .
4. بوشها ( Bushes )
بوشها قطعاتی هستند اکثرا از جنس لاستيک طبيعی که برای اتصال بين قطعات متحرک سيستم تعليق به يکديگر استفاده می شوند . هدف استفاده از بوشها حذف سر و صدا (Noise ) در حين حرکت ، حذف لرزشها و تحمل مقداری از ضربات وارده به جهت خاصيت الاستيکی می باشد .
بوشهای لاستيکی مقاومت خوبی در برابر کشش داشته ، همچنين در دماهای پايين ، بسيار مقاوم می باشند .
5. طبق ( Control Arm )
قطعه ای است فلزی که در دو سر دارای بوشهای محوری ( مانند آرنج يا زانوی انسان عمل می کند ) می باشد که از يک سمت به قطعات متحرک سيستم تعليق و از سمت ديگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سيستم تعليق را بر عهده دارد.
اگر می خواهید ماشین در رانندگی مستقیم ، پیگیری مسابقه یا حرکت کردن برتری داشته باشد ، بازوهای کنترل پس انداز تنها گزینه هستند. آنها باعث تقویت هیپ چرخ و حرکت تلف شده چرخش محور می شوند در حالی که عملکرد و احساس شما را تقویت می کنند.
6. سیبک ( Ball Joint )
سيبک همانگونه که از نامش پيداست از يک گوی فلزی دسته دار تشگيل شده که درون يک محفظه کروی از جنس فولاد سخت شده قرار گرفته و اطرافش با بوشهای لاستيکی پوشيده شده .
سيبک بعنوان محور چرخشی ، چرخها را به نحوی به سيستم تعليق متصل می نمايد که قابليت چرخش در زمان پيچاندن فرمان ، همزمان با بالا و پايين رفتن چرخها در دست اندازها ( حرکت سيستم تعليق ) وجود داشته باشد ، دقيقا بمانند آنچه در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد.
7. استرس بریس ( Srut Braces )
زمانی که صحبت از بالا بردن هندلينگ خودرو می شود ، اولين فکری که به ذهن هر کس ميرسد کاهش ارتفاع خودرو است ، اما يکی ديگر از مؤثرترين روشها استفاده از Strut Brace در خودروهايی است که دارای سيستم Strut می باشند .
زمانی که شما درون يک پيچ قرار می گيريد تمامی شاسی خودرو به پيچش واداشته می شود ، چرا که هيچ پيوند فيزيکی بين دو سوی بالايی آن نيست ( ميل تعادل در منتها اليه پايين ، دو سوی شاسی را بهم متصل می نمايد ) و تنها اتصال بدنه خودرو است ، که آن هم به راحتی به نسبت مقاومتش دچار خمش می شود .
اما يک Strut Brace که از روی موتور عبور کرده و در دو سمت به برآمدگی محل پيچ شدن Strut ها به بدنه وصل می شود ، سيستم تعليق را محکم تر کرده و از چپ شدن خودرو تا حد زيادی جلوگيری می نمايد .
در مواردی که موتور ارتفاع بالاتری نسبت به محفظه Strut ها داشته باشد می توان از Strut Brace چهار ضلعی استفاده نمود .
مارک هایی مانند Ultra-racing یا Whiteline که دارای لوازم جانبی مخصوص وسیله نقلیه است اگرچه هزینه ها بیشتر دارند اما برای پیشرفت های مناسب هستند.
8.سیستم Strut
زمانی که کمک فنر در درون فنر لول قرار گيرد به اين ترکيب اصطلاحا Strut گفته می شود . البته اين ترکيب قرارگيری کمک و کمک فنر هميشه Strut خوانده نمی شود ، بلکه تنها زمانی ، ترکيب کمک فنر قرار گرفته درون فنر را Strut می نامند که اين دو علاوه بر انجام وظايف اصلی خود ، با حذف سيبک و طَبَق بالا ، نقش يک رابط را نيز مابين سيستم تعليق و شاسی ايفا نمايند ، اين سيستم رکن اصلی سيستم های McPherson ( نوعی سيستم تعليق است ) محسوب می شود و بيشتر هم در همين سيستم ، ديده می شود .
اين نوع قرارگيری فضای کمتری اشغال نموده و قيمت ارزانی نيز داراست و در اکسل جلوی اکثر خودروهای امروزی ديده می شود.
9. کامبر ( Camber )
کامبربه زاويه عمودی چرخ نسبت به خودرو اطلاق می شود ، اين زاويه در حالت عادی معمولا در اکثر خودروها صفر است ، در صورتيکه فاصله بالای دو چرخ مقابل ، به يکديگر نزديک تر از پايينشان باشد Camber يا زاويه چرخ ، منفی است و اگر هم که عکس اين موضوع صادق باشد ، زاويه چرخ مثبت است .
سيستم تعليقی که در مواجه با پيچها و دست اندازها و با با لا و پايين رفتن چرخ در جای خود ، قابليت تبديل وضعيت زاويه چرخ به حالتهای منفی و مثبت را داشته باشد و Camber بهينه را در مواجه با شرايط مختلف ايجاد نمايد ، در مقايسه با خودرويی که در تمام حالات زاويه ای يکسان ، مثلا صفر دارد از توانايی بالاتری در کنترل خودرو برخوردار خواهد بود .
خصوصا زمانی که در سر پيچ ، چرخی به سمت بالا کشيده می شود ، زاويه Camber منفی يا همان باز شدن چرخها ، باعث تعادل بهتر خودرو خواهد شد ، پس اگر سيستم تعليق قابليت انحراف زاويه چرخ را در شرايط مختلف دارا باشد ، کمک های شايانی به تعادل خودرو خواهد نمود .
مزایای برخی از قبیله های مثبت در مسابقه نیز وجود دارد. با این حال ، این وضعیت برای ردیابی مسابقات اتومبیلرانی که ماشینها در مسیرهای مسابقه اجرا می شوند ، بهتراست جدا شود.
10.Sprung & Unsprung Weight :
هر آنچه که وزنش بر روی فنرهای خودرو وارد آيد ؛ از جمله بدنه ، شاسی ، موتور ، سرنشينان و … را Sprung Weight يا وزن وارده می نامند و در مقابل وزن لاستيکها ، رينگها ، کمک فنرها ، اکسل و … ، وزن غير وارده يا Unsprung Weight محسوب می شود .
هر چه ميزان وزن غير وارده کمتر باشد ، عکس العمل سيستم تعليق در مواجه با دست اندازها سريعتر بوده و نرمی رانندگی بيشتری را نيز فراهم می نمايد . همچنين وزن غير وارده کمتر ، باعث می شود تا نيروی موتور با گشتاور بيشتری به سطح جاده منتقل شده و صرف خنثی کردن وزن غير وارد نشود .
11.سگدست :
سگ دست در واقع لولایی است برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان که محور ان هم یا سیبک و یا در خودرو های قدیمی با اکسل غیر مستقل ( مانند کامیون ها و یا شاسی بلند ها ) بر میل سگدست میچرخد همچنین وظیفه ی نگهداری چرخ هم به عهده ی ان می باشد.
12. بلبرینگ
بلبرینگ را باید یک از مهمترین اجزاء مجموعه چرخها دانست. قطعهای دوار شامل یک قطعه فلزی دایرهای، شیار و گویهایی که درون این شیار قرار دارند. بلبرینگ صدای چرخش مجموعه چرخ و متعلقات آن را کاهش داده و موجب نرمی و تسهیل حرکت خودرو میشود.
13. بال یا اسپویلر
هر جزء آیرودینامیکی که پشت یک خودرو نصب می شود، یک بال عقب حقیقی نیست. بیشتر از بال عقب کاربرد اسپویلرها که هم از نظر شکل و هم از نظر عملکرد متفاوت از بال عقب هستند در خودروهای مدرن و امروزی مرسوم است.
مهم ترین بخش بال عقب، سطح زیرین قوس دار آن است؛ یعنی جایی که بیشترین تفاوت فشار هوا ایجاد می شود. اسپویلرها که البته در عامیانه، از آنها به عنوان بال عقب نیز یاد می شود، فاقد این بخش زیرین هستند و صرفا جریان هوا را در سرعت های بالا، به شکلی بهینه تر از قسمت عقب خودرو هدایت کرده، مانع اغتشاش هوای مزاحم و پس کشنده در این قسمت می شوند.
نمونه بارز اسپویلرهای مدرن نیز اسپویلر سه تکه پورشه پانامرا توربو 2017 است که به شکلی جالب، ابتدا از دل صندوق بالا آمده سپس باز می شود.
14. توپی
مجموعه توپی چرخ در میان درام های ترمز، دیسک ها و محور گرداننده قرار میگیرد. یک چرخ بر روی آن پیچ ومهره میشود. بسته به ساختار، انتهای توپی مجهز به دندانه های زبانه دار است.
این دندانه ها با دندانه های موجود بر بروی محور شفت جفت می شوند.محور توپی چرخ به همراه چرخ هایی که به آن متصل شده میچرخد و چرخش را به چرخ ها انتقال میدهد.
درج دیدگاه