چگونه ماشین مسابقه بسازیم | قسمت شانزدهم : میله تعادل

Last Updated on ژانویه 22, 2020 by mohamadi

میله تعادل یا میله موج گیر

یکی از اجزای مهم سیستم تعلیق خودرو میله تعادل و یا همان میل موج گیر است. این میله که به شکل حرف یو انگلیسی بوده از دو نقطه به بدنه خودرو و از دو نقطه به سیستم تعلیق خودرو متصل است.

میله موجگیر یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می‌گیرد و باصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می‌کند، میل تعادل معمولا بوسیله دو اتصال محوری (Pivot) در دو طرف به شاسی نیز متصل می‌شود.

این میله، وسیله ای است که با کمک آن ثبات خودرو هنگام حرکت سریع در پیچ های تند و یا مانورهای خطرناک تا حد زیادی حفظ می شود. معمولاً زیر کاپوت وصل شده و سرفنرهای طرفین خورو را به یکدیگر متصل می کند. در خودروهایی که از سیستم تعلیق مستقل بهره می برند، این میله در زیر بازوها نصب می شود. بسیاری از خودروهای امروزی، در قسمت جلو دارای استرس بار (میله تعادل) هستند و برخی از خودروهای اسپرت نیز، در قسمت عقب نیز از میله تعادل بهره می برند. البته استرس بارهایی که در بازار وجود دارند از استحکام بیشتری نسبت به نمونه های استاندارد نصب شده روی خودروها برخوردارند.

اموزش ساخت ماشین

میله تعادل چیست

وظیفه میله تعادل

وظیفه اصلی میل موج گیر مقاومت در برابر رول خودرو است. زمانیکه که خودرو در دست اندازی میفتد و یکی از تایرها بالاتر یا پایینتر از تایر دیگر قرار می گیرد خودرو ممکن است حول محور طولی خود بچرخد که به این چرخش رول گفته می شود. در این حالت میل موج گیر با پیچیده شدن خود و انتقال نیرو به تایر و سیستم تعلیق مجاور مانع از رول خودرو می شود و بدین ترتیب سرنشینان راحتی بیشتری احساس خواهند کرد.

دلیل اینکه حرکت رول خودرو توسط سرنشینان نامطلوب شناخته می شود این است که بدن انسان برای دفع آن مکانیزمی ندارد در حالیکه حرکات عمودی خودرو تا حدی توسط ستون فقرات تحمل می شوند. عملکرد میل موج گیر در مواجه با یک دست انداز در شکل زیر نشان داده شده است.

دومین وظیفه میله تعادل یا میله موجگیر

وظیفه دوم میل موج گیر حین دور زدن خودرو به چشم می خورد. حین دور زدن یک پیچ نیروی تایرهای داخل پیچ کمتر شده و برعکس نیروی تایرهای بیرونی بیشتر می شود. این حالت ممکن است سبب جدا شدن تایرهای داخل پیچ از زمین  شود. در این حالت میل موج گیر با توزیع نیرو مانع از این اتفاق شده و در نتیجه کل خودرو با حالت یکسان و پایداری بیشتر پیچ را طی می کند.

 

معایب استفاده از sway bar

یکی از عیوب این است که میله تعادل، دو سر فنرهای چپ و راست را به هم متصل می کند، این کار استقلال عملکردی فنرهای چپ و راست را کم می کند. همان طور که گفتیم، وظیفه سیستم تعلیق، نگه داشتن لاستیک در تماس با سطح جاده است. سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ ها اجازه می دهد تا به طور مستقل، خود را با وضعیت جاده هماهنگ کنند.

در بعضی شرایط ممکن است نیاز به این باشد که چرخ سمت راست بالا رفته و چرخ سمت چپ پایین بیاید. حال اگر این دو چرخ به یکدیگر متصل باشند، در چنین شرایطی یکی از آن ها نمی توانند حداکثر تماس ممکن را با زمین داشته باشد. به همین دلیل، اگر میله موجگیر نیز خیلی سفت باشد، امکان دارد در پیچ های خیلی تند، یکی از چرخ ها به طور کامل از زمین جدا شود. زیرا میله تعادل، چرخ بیرونی را به سمت پایین فشار می دهد تا تماس آن با زمین حفظ شود.

و از سوی دیگر چرخ سمت داخل را به بالا فشار می دهد تا از فشار روی فنر آن سمت کم شود.اما اگر sway bar  خیلی سفت باشد، این نیروی رو به بالا که به چرخ سمت داخل وارد می آید، از نیروی فنر بیشتر شده و باعث می شود چرخ به طور کامل از سطح زمین جدا شود.

این شرایط در بسیای از خودروهای مسابقه ای دیده می شود، البته این موضوع به خاطر مشکل مهندسی نیست، بلکه به علت محدودیت های قانونی برای خودروهای مسابقه ای است.

سیستم تعلیق

وظیفه میله تعادل چیست

مشکلات استفاده از میله تعادل سفت

یکی دیگر از معایب استفاده از میله تعادل های خیلی سفت، از کنترل خارج شدن اتومبیل است. همان طور که گفته شد، میله تعادل فشار رو به بالا به چرخ های سمت سمت داخل پیچ وارد می آورد. این فشار بر هر دو چرخ جلو و عقب وارد می آید. حال اگر این فشار زیاد باشد، چرخ های سمت داخل از روی زمین بلند می شوند.

اگر در این حالت چرخ جلو زودتر از چرخ عقب، از زمین بلند شود، اصطلاحاً می گویند خودرو دچار کم فرمانی (Understeer) شده است. اگر هم چرخ عقب زودتر از چرخ جلو تماس خود را با زمین از دست بدهد، می گویند اتومبیل دچار بیش فرمانی (Oversteer) شده است.

برای جلوگیری از این مشکل نیز باید استحکام میله تعادل را تغییر داد. در نهایت به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید برای خودروتان میله تعادل نصب کنید، حتماً با یک متخصص که به خوبی از وضعبت سیستم تعلیق و فنرهای اتومبیل شما آگاه است، مشورت نمایید.

 

درباره نویسنده:

درج دیدگاه

بازگشت به بالا