Last Updated on جولای 11, 2021 by mohamadi

[box]

در تمامی خودروها وجود تولید کننده نیرو و انتقال دهنده نیرو امری ضروری است. قیمت تولید کننده نیرو ، موتور و قسمت انتقال دهنده نیرو شامل کلاچ ، گیربکس و دیفرانسیل است. گیربکس مهمترین قسمت سیستم انتقال دهنده است ، به این دلیل که مقدار گشتاور و نیروی منتقل شده به چرخ ها را کنترل می کند . گیربکس خودروهای فرمول 1 و  مسابقه ای ، حساسیت و دقت بیشتری داشته و سیستم متفاوتی نسبت به گیربکس های معمولی دارند.

[/box]

گیربکس ، یکی از عوامل برتری خودروهای فرمول یک

قوانین فرمول یک وجود هشت دنده جلو به علاوه یک دنده عقب را برای تمامی گیربکس ها الزامی کرده است. شاید وجود هشت دنده این توهم را که خودروهای فرمول یک همانند خودروهای جاده ای دنده عوض می کنند را به وجود بیاورد، اما این هشت دنده به این خاطر در نظر گرفته شده که تیم ها بتوانند از آن هم در مسیرهای کم سرعتی مثل موناکو و هم در مسیرهای پر سرعتی مثل مونزای ایتالیا استفاده کنند.

جعبه دنده-دومین-عامل-برتری-خودروهای-فرمول یک

گیربکس خودروهای فرمول یک

گیربکس های “ترتیبی” که مورد استفاده قرار می گیرند، از اصولی شبیه به گیربکس های موتورسیکلت پیروی می کنند که تعویض آن بسیار سریعتر از سیستم تعویض H سنتی می باشد و انتخاب کننده گیربکس از عملکرد برقی برخوردار است.

[quote]

مطالب محبوب دیگر : ریمپ خودروهای مسابقه

[/quote]

مکانیک گیربکس خودروهای فرمول 1 (formula one)

خودروهای فرمول یک از یک گیربکس منحصر به فرد، بسیار پیشرفته و نیمه اتوماتیک شفت داخلی استفاده می کنند. در 90 درصد مواقع راننده نیازی به استفاده از کلاج برای تعویض دنده ندارد، همچنین در تعویض دنده نیاز نیست مانند خودروهای جاده ای روند گاز موتور قطع شود.

وقتی دنده دیگری درگیر می شود بالارفتن دنده با یک سیستم بسیار پیشرفته متشکل از دو محور انجام می شود، متعاقب آن راننده هیچ افت شتابی در تعویض دنده نخواهد داشت که این امر برای خودروهای جاده ای تقریبا یک آرزوی دست نیافتنی است. نه تنها با بالارفتن دنده سبب افزایش سرعت می شود، بلکه راننده می تواند در تمام مدت هردو دست خود را روی فرمان نگه دارد.

صفرتاصد گیربکس فرمول یک

مکانیک گیربکس فرمول یک

محل قرارگیری گیربکس خودروهای فرمول ۱ (formula one)

گیربکس خودروهای فرمول ۱ که به وسیله واحد های الکترونیک-هیدرولیک کنترل می شود در پشت موتور احتراق داخلی خودرو جای می گیرد. این جعبه دنده ها فقط برای انتقال نیروی تورک از واحد قدرت به چرخ ها طراحی نشده اند، گیربکس خودروی فرمول یک در سیستم تعلیق خودرو و مخصوصا تعلیق قسمت عقب نقش مهمی دارد و قسمتی از این سیستم تعلیق با میله ای فیبر کربن از داخل گیربکس عبور می کند.

بیشتر بخوانید : ریمپ ایسیو

محدودیت های استفاده گیربکس های اتومات (formula one)

با تمام پیشرفت های صنعت گیربکس، جعبه دنده های جادویی تمام اتوماتیک که تکنولوژی بسیار پیشرفته ای دارند به علت موانع قانونی در فرمول یک مورد استفاده قرار نمی گیرند، قوانینی که برای اتکای بیشتر رقابت به راننده ها ایجاد شده است.