Last Updated on نوامبر 15, 2018 by admin

در ابتدای فکر کردن به تقویت موتور بایستی این سوال را از خودتان بپرسید که چه مقدار میخواهید برای تقویت موتور خود هزینه کنید ؟


میزان هزینه کردن = میزان نتیجه گرفتن


 

اگر هدف شما تقویت موتور برای مسابقات درون شهریست و برای پیست مسابقه نیست تنها با هزینه ای نزدیک به 30 میلیون تومان ( با دلار 10 تومنی ) میتوانید به آن برسید

اگر هدف شما تقویت موتور برای جلوه گریست و فقط اندکی بهبود را دنبال میکنید با هزینه ای بین 8 تا 10 میلیون به آن میرسید

و اگر میخواهید وارد پیست شوید شما تا 80 میلیون تومان میتوانید هزینه کنید…

نهایتا برای مسابقات حرفه ای تا 15000 دلار بایستی برای موتور خرج کنید… البته افزون بر هزینه ها به همراه داشتن افراد متخصص در کنار خود الزامیست وگرنه یا مسابقه را میبازید و یا موتور میترکد !

 

در مسابقات درگ ، موتور را تا مرز نابودی به کار میگیرند لذا تنها قطعات با کیفیت میتوانند به شما پاسخ مناسب را بدهند.

 

تقویت بلوک سیلندر :

سیلندر پس از چند سال گرم و سرد شدن مقاومتش زیاد میشود و بلورهای چدن نظم میگیرند پس سیلندر نو فقط برای استفاده های شهری مناسب است و برای مسابقات بایستی از سیلندر پخته شده ( کار کرده ) استفاده کرد. پس از انجام تقویت سیلندر توسط متخصص و یا طبق مراحلی که در مقاله تقویت سیلندر خواهم نوشت ، با آزمایش سونوگرافی ( سونیکیشن ) از ضخامت و گوشت سیلندر اطمینان حاصل میکنیم.

 

تقویت سیلندر قسمتی از تیونینگ موتوری است

تقویت سیلندر – تقویت موتور

 

 

تقویت میل لنگ ( crankshaft ) :

میل لنگ حرکت رفت و برگشتی پیستون ها را به حرکت دورانی تبدیل میکند و خودرو را به جلو حرکت میدهد. در حال حاضر جنس میل لنگ ها از فولاد ریختگی است که برای تقویت موتور مناسب نیست و بایستی با نوع تراشیده شده توسط CNC تعویض گردد.

تقویت مبل لنگ خودرو - تقویت موتوری

تقویت میل لنگ

 

در مقاله بعدی مقدمه ای بر تقویت موتور به شاتون ها و پیستون ها و سر سیلندر ها میپردازیم

نویسنده : مهندس اسدی