Last Updated on مارس 11, 2019 by admin

منیفولدی به نام هدرز

اگر برای شما این پرسش وجود دارد که هدرز دقیقا چیست؟ باید بگوییم هدرز در واقع یک منیفولد (چند راهه) خروجی بازنگری شده است که بر اساس اصول علم مکانیک سیالات شکل گرفته و به نحو دقیقی ساخته شده است. طراحی خاص و سطح صیقلی هدرزها که معمولا از جنس فلزاتی چون فولاد، استیل و آلیاژهای بسیار گران قیمت ساخته میشوند به خروج سریع و پر فشار گازهای سوخته شده حاصل از احتراق یاری می رساند و به تنهایی در حدود 5 تا 10 درصد به قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه خودروهای معمولی می افزاید.از سوی دیگر اصطکاک کمتر و افزایش قدرت پیشرانه در دورهای پایین، می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد.بنابراین هدرز در واقع یک قطعه بازنگری شده است که به جای منیفولدخروجی چدنی خودروها نصب میشود.یکی از مزایای هدرز ها ، نصب ساده آن هاست که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام است اما طراحی و ساخت یک هدرز حرفه ای و کارا بر خلاف نصب آن به هیچ وجه ساده نیست.در دنیای امروزی طراحی بهینه اجزای تیونینگ موتور، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزارهای حرفه ای چون GT POWER امکان پذیر است.از سوی دیگر ساخت هدرز ها نیز باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت.

هدرز 206

هدرز 206

در چه خودرو هایی امکان نصب هدرز TU5 وجود دارد ؟

  • رانا
  • پارس
  • 405 SLX
  • سمند موتور TU5
  • 206

در خودرو های TU5 قطعه واسط برای سهولت نصب هدرز به خریداران ارائه میشود. هدرز پس از نصب نیز تا حدود زیادی جبران افزایش وزن این اتاق ها ( رانا ، پرشیا ، 405 ، سمند ) را کرده و موتور را به عملکرد 206 تیپ 5 بسیار نزدیک میکند.

در این هدرز 2 جایگاه برای نصب سنسور اکسیژن در نظر گرفته شده که در مدلهای تک سنسوره یکی توسط کور کن فابریک (که همراه هدرز ارائه میشود) بسته میشود.
یکی از مهمترین سوالهای سالهای اخیر خریداران این است که اگر این هدرز این همه مزایا دارد، چرا خود کمپانی مادر به جای منیفلد دود چدنی از هدرز استفاده نمیکند ؟!
جواب اصلی این سوال در قیمت تمام شده بیشتر یک هدرز نسبت به منیفلد دود چدنی است.
بطوری که یک منیفلد اگزوز از جنس چدن حدودا 25 الی 30 دلار و یک منیفلد با راندمان بالا (هدرز) بیش از 500 دلار قیمت دارد. از طرفی تیراژ تولید برخی از موتورها بقدری زیاد است که شرکتهای زیرمجموعه کمپانی خودروساز مادر، باید از هر قطعه آن (مثل منیفلد چدنی) روزانه هزاران عدد تولید کرده و به خط مونتاژ ارسال کنند در حالی که تولید هدرز با این تیراژ تقریبا نشدنی بوده و علت این امر فرآیند پیچیده تولید و قالبها و فیکسچرهای فراوان، در کنار استفاده بسیار از ماشین آلات CNC گرانقیمت و در نهایت جوشکاری تیگ (آرگون) بسیار تخصصی توسط جوشکاران حرفه ایی آن است.
بنابراین استفاده از هدرز زمانی توجیه پیدا میکند که بخواهیم بدون افزایش حجم موتور قدرت آن را افزایش داده و افزایش قیمت تمام شده موتور برای خریدار توجیه داشته باشد. پس هدرزها را بطور استاندارد بر روی سری M اتومبیل های ب.ام.و و انواع فرراری و لامبورگینی و پورش و مرسدس های AMG مشاهده خواهد کرد.

برای مشاهده سایر هدرز ها به لینک زیر مراجعه کنید:

هدرز