Last Updated on فوریه 17, 2019 by admin

در مقاله قبل ( مقدمه ای بر تقویت موتور ) در مورد تقویت سیلندر ، تقویت میل لنگ صحبت کردیم و در مقدمه دوم میخواهیم به تقویت موتور با تقویت شاتون ها ، تقویت  پیستون ها و سر سیلندر ها بپردازیم


 همانطور که پیشتر گفتم میزان هزینه کردن = میزان نتیجه گرفتن


 

اگر هدف شما تقویت موتور برای مسابقات درون شهریست و برای پیست مسابقه نیست تنها با هزینه ای نزدیک به 30 میلیون تومان ( با دلار 10 تومنی ) میتوانید به آن برسید

اگر هدف شما تقویت موتور برای جلوه گریست و فقط اندکی بهبود را دنبال میکنید با هزینه ای بین 8 تا 10 میلیون به آن میرسید

و اگر میخواهید وارد پیست شوید شما تا 80 میلیون تومان میتوانید هزینه کنید…

نهایتا برای مسابقات حرفه ای تا 15000 دلار بایستی برای موتور خرج کنید… البته افزون بر هزینه ها به همراه داشتن افراد متخصص در کنار خود الزامیست وگرنه یا مسابقه را میبازید و یا موتور میترکد !

 

در مسابقات درگ ، موتور را تا مرز نابودی به کار میگیرند لذا تنها قطعات با کیفیت میتوانند به شما پاسخ مناسب را بدهند.

 

تقویت شاتون :

در تقویت موتوری بایستی به شاتون ها هم توجه داشت. شاتون ها علاوه بر تحمل حرارت زیاد در برابر حرکت میل لنگ ( فشار روغن ) تحت فشارند لذا در مسابقات بایستی دوام و مقاومت آنها را افزایش داد. اگر میخواهید شاتونی با قدرت برای مصارف شهری داشته باشد ، شاتون ساخت کارخانه کافی است ولی اگر درگ میدهید بایستی از شاتون آلومینیومی استفاده نمایید چرا که در درگ مقاومت مهم نیست بلکه شتاب و سرعت لحظه ای مهم است. در مسابقات طولانی و استقامتی شاتون های فولادی با طراحی خاص لازم است. اگر سوپرشارژر میخواهید استفاده کنید شاتون خود کارخانه کفایت میکند.

 

تقویت شاتون قسمتی از تقویت خودرو

تقویت شاتون قسمتی از تقویت خودرو

 

تقویت پیستون ها ( pistons ) :

تقویت پیستون ها قسمت مهمی از تقویت خودرو است و تمام اقداماتی که در جهت تقویت موتور صورت میگیرد برای افزایش فشار داخل سیلندر است، بی شک هر چه فشار داخل سیلندر بیشتر باشد پیستون ها بایستی فشار بیشتری تحمل کنند. پیستون های آلومینیومی فشرده نسبت به انواع ریختگی طرح مولکولی فشرده تری دارد و در نتیجه تبادل گرمایی بهتری دارد

تقویت پیستون قسمتی از تقویت موتوری

تقویت پیستون قسمتی از تقویت خودرو

 

تقویت پیستون مقدمه ای بر تقویت خودرو

تقویت پیستون مقدمه ای بر تقویت موتور

 

تقویت سرسیلندر ها

هوا و سوختی که از گذرهای سر سیلندر عبور میکند تنها منبع انرژی موتور میباشد. تفاوت بنیادی بین بلوک سیلندر های مسابقه بسیار کم است. آنچه که باعث قدرتمندی موتور میشود شکل گذرهای هوای سرسیلندر ، حجم گذرهای هوایی درون سرسیلندر طراحی سوپاپ و اتاقک احتراق میباشد. تغییر در گذر های هوا ، مخصوص افراد با تجربه است و بایستی دستگاه های گران قیمت اندازه گیری جریان هوا داشته باشید. انواع سرسیلندر های چدنی و آلومینیومی هستند که تنها نوع آلومینیومی آن قابل ترمیم است. انواع واشر سرسیلندر شامل تمام فولادی ، تلفیقی ، مسی است

تقویت خودرو

تقویت سر سیلندر

تقویت پیستون

تقویت ماشین

 

در مقاله بعدی مقدمه ای بر تقویت موتور به بالانس کردن موتور میپردازیم

نویسنده : مهندس اسدی