Last Updated on ژوئن 12, 2021 by mohamadi
تیونینگ در دنیای خودرو ، به معنی ارتقا بخش های فنی و ظاهری اتومبیل با استفاده از لوازم جانبی می باشد. تیونینگ پژو 206 بهدلیل استایل اسپرت، وزن نسبتا کم و پتانسیل فنی بالا یکی از اولین انتخابها در حوزه تیوینگ به شمار میرود.
تیونینگ پژو 206
خودرو 206 به دلیل پتانسیل بالا و ویژگی های خوبی که دارد ، یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای تیونینگ می باشد. البته از میان تیپهای مختلف این خودرو نیز بیش از همه تیپ 5 است که به تیونرها چشمک میزند زیرا از نظر فنی و به ویژه سیستم سیمکشی(مالتی پلکس) میتواند نیازهای یک تیونر را بهخوبی برطرف کند.
مراحل تیونینگ پژو 206 به شرح زیر می باشد :
- تیونینگ نرم افزاری 206
- تیونینگ موتوری 206
- تیونینگ اتاق 206
- تیونینگ بدنه 206
- تیونینگ سیستم تعلیق و جلوبندی 206
1.تیونینگ نرم افزاری پژو 206
تیونینگ نر افزاری 206 ، در واقع همان ریمپ ایسیو پژو 206 می باشد که در طی آن با مجموعه اقداماتی بر نرم افزار ایسیو خودرو ، عملکرد آن را بهبود می بخشد.
ریمپ ایسیو 206 ، فرآیند تنظیم سفارشی روی ایسیو وسیله نقلیه شما است تا با تنظیم مجدد نرم افزار کارخانه روی سیستم مدیریت موتور ماشین ، عملکرد آن را بهبود دهد.فرقی ندارد که شما به قدرت یدک کشیدن بیشتر ، آماده سازی برای مسابقه اتومبیلرانی ، صرفه جویی در مصرف سوخت بهتر یا یک رانندگی راحت کلی نیاز داشته باشید ، در هر حال ریمپ ایسیو به درد شما و وسیله نقلیه شما می خورد.
2.تیونینگ موتوری پژو 206
موتور TU5 پژو 206 در اصل برای خودرو 206 تیپ 5 می باشد ، ولی در بسیاری از خودرو نظیر پژو 207 ، ای سی کراس و پژو پرشیا تعبیه شده است.در مرحله اول تیونینگ موتور 206 ، ابتدا باید مشخص کنید که قدرت را برای 1.استفاده روزمره ولی قوی تر ، 2.برای استفاده در شهر و با قدرت بیشتر و یا برای 3.استفاده در پیست و ریس بالا می برید.
-
هدرز
یافتن راهکاری هایی برای هوا رسانی بهتر به پیشرانه یکی از اصول پایه علم تیونینگ به شمار می آید اما از سوی دیگر تخلیه سریع تر و کامل تر سیلندر از گاز های منفجر شده یا همان دود اگزوز نیز تاثیر به سزایی در مکش قدرتمند تر و تنفس بهتر پیشرانه ایفا می کند . از این رو نصب قطعه ای موسوم به هدرز یکی از اولین مراحل تیتونینگ پژو 206 محسوب می شود .
هدرز قطعه ای فنی برای تیونینگ و تقویت موتور است که بخشی از سیستم اگروز خودرو محسوب می شود . این قطعه جایگزین مینفولد چدنی فابریک موتور می باشد و سبب طراحی بهتر خود و افزایش عملکرد خواهد شد .
یکی از مزایای هدرز ها ، نصب ساده آن ها می باشد که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام می باشد . اما در طراحی و ساخت یک هدرز حرفه ای و کارا بر خلاف نصب آن به هیچ وجه ساده نمی باشد . در دنیای امروزی طراحی بهنیه اجزای تیونینگ موتور ، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزار های حرفه ای می باشد .
از سوی دیگر ساخت هدرز ها نیز باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام می شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت .
برای جلوگیری از انتقال گرمای هدرز به سایر قطعات دور آن را پشم شیشه می بندیم.
-
شمع و وایر
شمع نقش ایجاد انفجار و اشتعال را در موتور دارد . برای بهبود عملکرد و تیونینگ شمع پژو 206 ، استفاده از شمع اتولایت ایردیوم XP می باشد. با استفاده از این شمع شاهد برطرف شدن صدای ناک و عدم زور زدن در سربالایی خواهید بود.
-
کیت مکش و رم ایر میل لنگ
استفاده از کیت مکش هوا در تیونینگ پژو 206 ، راهحلی برای مکش هوای بیشتر از بیرون، برای عبور از فیلتر و ورود به سیستم سوخت در خودرو است. هر چه دمای هوای ورودی به پیشرانه پایینتر باشد، چگالی بیشتری خواهد داشت. هوای چگالتر، اکسیژن بیشتری بههمراه دارد و باعث میشود با افزایش سوخت، احتراق بیشتری صورت گیرد و درنهایت، قدرت بیشتری ایجاد شود.
رم ایر روی کاپوت قرار می گیرد و هوای بیرون را بهتر از کیت مکش به موتور می فرستد. در مجموع می توان گفت که رم ایر عملکرد بهتری نسبت به کیت مکش خواهد داشت.
-
میل لنگ
میل لنگ حرکت رفت و برگشتی پیستون ها را به حرکت دورانی تبدیل میکند و خودرو را به جلو حرکت میدهد. در حالت فابریک جنس میل لنگ پژو 206 از فولاد ریختگی است که برای تقویت موتور مناسب نیست و برای تیونینگ موتور پژو 206 بایستی با نوع تراشیده شده توسط CNC تعویض گردد.
-
سیلندر
یکی از مهمترین قسمتهایی که شما برای افزایش قدرت موتور پژو 206 روی آن باید متمرکز شوید بدونشک سرسیلندر است. اصلاح و بهینهسازی سرسیلندر میتواند به طور بالقوه باعث افزایش قدرت موتور شود. اما چرا؟ قطعاتی که کارخانجات خودروسازی روی خودرو نصب میکنند به علت تیراژ تولید، قیمت تمامشده و سیاستهای فروش از نظر کیفیت در یک سطح قابل قبولی هستند اما آن ویژگیهای ایدهآل که مدنظر ما هست را ندارند و سرسیلندر هم از قاعده مستثنا نیست.
با اصلاحاتی میتوان سرسیلندر را بهینهسازی کرد و عملکرد آن را بهبود بخشید. برای این کار و با توجه به شرایط میتوان به پورت و پولیش سرسیلندر(اصلاحکردن و از بین بردن ایرادهای ریختهگری مسیرهای ورودی و خروجی هوا سرسیلندر)، پورت مچینگ(هم راستا کردن منیفولد با واشرها و سرسیلندر) و مواردی از این دست اشاره کرد. به علت حساسبودن این امر برای بهدست آوردن نتیجه مطلوب بهتر است از متخصصان این امر کمک بگیرید.
-
میل سوپاپ و سوپاپ
سوپاپ در خودرو روی سرسیلندر قرار میگیرد و ورود و خروج هوا را کنترل میکند. به بیان دقیقتر این قطعه قارچی شکل وظیفه کنترل ورود هوا به درون محفظه احتراق و خروج دود از دریچههای سر سیلندر را بر عهده دارد. برای تیونینگ سوپاپ پژو 206 ، لازم است جنس آن را به استیل تغییر داده و همچنین از سوپاپی با قطر بیشتر ( حدود 1 میلی متر بیشتر ) استفاده نمود.
میل سوپاپ مغز متفکر موتور است که تعیین کننده زمان بندی باز و بست سوپاپ و اینکه هر سوپاپ چقدر باز و بسته شود، می باشد. برای تیون این قطعه در 206 ، میل سوپاپ فابریک خودرو که لیفت 8 دارد را با میل سوپاپ دارای لیفت 11 تعویض می نماییم. استفاده از میل سوپاپ دارای لیفت 11 باعث تغییر زمانبندی و میزان باز و بست سوپاپ ها شده و دور موتور را افزایش می دهد.
-
تیونینگ پیستون 206
پیستون یک بخش اساسی از موتور احتراق داخلی است که در تبدیل سوخت مورد نیاز ماشین به انرژی برای پیشبرد خودرو بسیار فاکتور مهمی محسوب می شود. برای تیونینگ پیستون خودرو 206 ، لازم است پیستون فابریک این خودرو را که دارای تراکم 10 می باشد ، با پیستون فورج که تراکمی حدود 12.2 دارد تعویض کنیم.
-
تیونینگ موتور پژو 206 با توربوشارژ
توربوشارژها یک نوع سیستم مکش هوا هستند که جریان هوای ورودی به موتور را فشرده می کنند. مزیت این سیستم این است که به موتور اجازه می دهد هوای بیشتری به سیلندر وارد کند. هوای بیشتر به معنی سوخت بیشتر است، بنابراین انرژی افزون تری از هر انفجار بدست می آید.
موتور پژو 206 با توربوشارژ در کل قدرت بالاتری از یک موتور مشابه بدون توربوشارژ دارد؛ یعنی توربوشارژ نسبت قدرت به وزن موتور را افزایش می دهد. برای رسیدن به این تقویت فشار، توربوشارژ از جریان خروجی اگزوز برای چرخاندن یک توربین استفاده می کند که خود توربین یک پمپ هوا را می چرخاند. توربین در توربوشارژر با سرعتی بالغ بر ۱۵۰ هزار دور در دقیقه می چرخد که ۳۰ برابر سریع تر از دور موتور است.
-
نیترو
اين سيستم معمولا با دخالت راننده و اغلب فقط موقع شتاب گيری به صورت بسيار محدود مورد استفاده قرار می گيرد. با استفاده از اين سيستم راننده در مواقع نياز با تزريق نيترو اكسيد به درون مانيفولد ورودی، ميزان اكسيژن مخلوط را بالا مي برد و موجب ايجاد احتراق قوی تری در محفظه احتراق می شود كه نتيجه مستقيم آن، افزايش چشمگير اما محدود و مقطعی توان توليدي موتور است.
اين گاز وقتي وارد سيلندر پژو 206 مي شود، به دليل گرماي زياد داخل محفظه به اتم اكسيژن و نيتروژن تجزيه می گردد. در اين تجزيه پيوند بين اتم ها شكسته می شود. اين عمل با گرفتن گرما از سيلندر همراه است در نتيجه دماس محفظه ی احتراق كم مي شود.
-
بهبود سیستم سوخت رسانی پژو 206
اساس تیونینگ افزایش حجم و سرعت ورود هوا به خودرو است. برای افزایش ورودی هوا به خودرو 206 ابتدا لازم است منیوفیلد را تعویض نماییم. در عوض استفاده از منیوفیلد می توان از ای تی بی ( 4 تا تراته ) استفاده نمود که به وسیله آن برای هر سیلندر به صورت مجزا هوا مکش شده و تزریق می شود.
-
بهبود جرقه زندی با تقویت کوئل
کوئل در محفظه موتور اتومبیلها جای دارد و در سیستم برقی آنها برای مشتعل کردن سوخت بکار گرفته میشود. یکی از راه های بهبود جرقه زندی در پژو 206 ، استفاده از دو کوئل برای دستیابی به قدرت بیشتر است. اما پیدا کردن قطعه ای که توان تحمل ولتاژ بالا را داشته باشد و عایق بندی مناسبی هم داشته باشد سخت است که برای اینکار به قطعه ای که در خودروهایی که از دو سیستم جرقه برای مسابقات طولانی مدت استفاده میکنند میتوان تکیه کرد.
این قطعه ی ساده Automatic coil selector نام دارد که میتواند برق خروجی دو کوئل را وارد دلکو کند. انواع دیگری از این سیستمها وجود دارند که برای هر شمع یک کوئل دارند .(multiple spark coil )
بدین صورت که هر کوئل بر روی شمع قرار میگیرد و مستقیما شمع را تغذیه میکند.
-
رادیات
رادیاتور پژو 206 وسیلهای است که باعث خنک کردن موتور میشود و وظیفه اصلی آن نیز همین است . کاربرد بعدی آن نیز ایجاد هوای گرم برای بخاری خودرو میباشد . زمانی که خودرو را تیونینگ می کنیم و حجم زیادی از هوا را وارد اتومبیل می کنیم ، لازم است که رادیاتور خودرو 206 را نیز با نوع قوی تر و با کیفیت تر عوض کنیم.
-
منبع اگزوز و کیت اگزوز
منبع اگزوز اکثرا در موتورهای احتراق داخلی نصب می شوند. منبع اگزوز به عنوان وسیله صوتی ساخته می شود تا از ایجاد صدا با فشار صوتی تولید شده توسط موتور جلوگیری کند. سر و صدای خارج شدن مواد سوخته شده در موتور که با سرعت بسیاری از موتور خارج می شوند بسیار زننده و دلخراش است .
منبع توسط یک سری معابر و اتاقک هایی که با عایق فایبرگلاس روینگ ساخته شده است که این اتاقک ها به صورت هماهنگ ساخته شده اند و با تداخل صوتی باعث کاهش و کنترل صدای خروجی می شوند.
همواره ایجاد صدای جذاب و هیجان انگیز یکی از مقوله های مورد علاقه دوستداران خودرو های اسپرت است. کیت اگزوز این امکان را برای شما فراهم می نماید تا در محیط هایی که امکان ایجاد صدای هیجان انگیز از خودرو پژو 206 خود دارید به راحتی و تنها با فشردن یک دکمه ریموت کنترلر به آن دست یابید. در واقع این کیت یک مسیر میانبر است که بخشی از مسیر اگزوز شما را حذف نموده و امکان لذت بردن از صدای اسپرت خودرو شما را فراهم می نماید.
یکی از انواع با کیفیت این کیت ها ، کیت اگزوز پنتر اگزاست می باشد.
3.تیونینگ اتاق پژو 206
-
صداگیری اتاق پژو 206
یکی از بخش های تیونینگ پژو 206 ، بی صدا کردن این خودرو است . صداگیری اتاق پژو 206 ، هر گونه صدای ازار دهنده و نامطلوبی را که از قسمت های مختلف به گوش می رسد حذف می کند و برای شما رانندگی لذتبخشی فراهم می آورد.
-
سقف کهکشانی
سقف کهکشانی یا سقف ستاره ای از جمله خدمات زیباسازی اتاق پژو 206 است که در طی آن سقف تاریک خودرو شما مبدل به آسمانی پرستاره می گردد. پروژه های سقف کهکشانی با قرداد چراغ های ال ای دی بر سقف اتومبیل انجام میگیرند. تعداد ستاره ها ، رنگ ، طرح و شدت نور آنها بر طبق سلیقه مالک خودرو خواهند بود.
-
تیونینگ صندلی
در طی تیونینگ صندلی پژو 206 علاوه بر زیبایی به راحتی و کیفیت آن لازم است پرداخته شود. صندلی های فابریک 206 اتومبیل فاقد فوم هستند و یا جنس آنها کیفیت مقبولی نداشته و به سرعت فرسوده می شوند. روشی کم هزینه تر از تعویض صندلی ، تهیه فوم قرار دادن آن در صندلی است.
-
تیونینگ و تودوزی داشبورد
خدماتی که برای زیبایی و تیونینگ داشبورد پژو 206 قابل انجام است ، شامل تو دوزی داشبورد ، مخمل پاشی ، چرم کاری و چوب کاری می باشد.
-
تیونینگ سر دنده
استفاده از سر دنده های زیبا با طرح های متنوع و متناسب با سلیقه مالک اتومبیل
-
تیونینگ کمربند پژو 206
استفاده از کمربندهای متنوع با رنگ و طرح مختلف
-
روکش صندلی و فرمان
-
تقویت سیستم صوتی و تصویری پژو 206
-
تقویت بوق
-
تقویت قفل ها و ضد سرقت کردن خودرو
-
تقویت بوق
-
نصب سانروف
-
شیشه دودی
-
تقویت ترمز دستی جهت دریفت
-
افزایش استحکام اتاق جهت جلوگیری از آسیب سرنشینان هنگام تصادف
-
تودوزی درها
4.تیونینگ بدنه پژو 206
-
تیونینگ سپر عقب و جلو 206
تعویض سپرها نقش زیادی در تغییر نمای ظاهری پژو 206 نیز دارند. تغییر سپر بر اساس سبک تیونینگ و ارتفاع خودرو صورت میگیرد. در خودروهای شاسیبلند تغییرات سپر یا نصب گارد نیز انجام میشود. در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پرهها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگنمایی در جلوپنجره انجام میشود.
از دیگر تغییرات بخش تیونینگ ایرودینامیک خودرو میتوان بهاضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر و کانارد، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد.
-
تیونینگ چراغ 206
چراغها سهم زیادی در جذابیت ظاهری پژو 206 دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغها و تعویض کاسهچراغها میشود.
-
آینه بغل 206
نصب آیینههای اسپرت و الکترونیکی جمعشونده که از نمای ظاهری منحصربهفردی برخوردار هستند، در مجموعه تغییرات ظاهری پژو 206 سهم قابلتوجهی را به خود اختصاص دادهاند.
-
تیونینگ درب پژو 206
تیونینگ درب 206 شامل تغییر در زاویه باز شدن دربهای خودرو میشود، به صورتی که دربهای خودرو به شکلی غیرمعمول و متفاوت ازآنچه استاندارد عمومی خودروها است باز و بسته شود که از جمله آنها میتوان به درهای خفاشی و پروانهای اشاره کرد.
-
تیونینگ رینگ و لاستیک
یکی از ابتداییترین و مرسومترین تغییرات ظاهری خودرو پژو 206 ، تغییر رینگ و لاستیک است. رینگ خودرو در ایجاد زیبایی نمای خارجی خودرو بسیار تأثیرگذار است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیکهای پهنتر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممکن است موجب کاهش چالاکی و افزایش سوخت خودرو شود.
5.تیونینگ سیستم تعلیق و جلوبندی پژو 206
-
میل موجگیر
میل تعادل یا موج گیر پژو 206 سیستم تعلیق سمت چپ و راست را به یکدیگر متصل می کند تا ارتعاشات ریز و کوچک را دریافت کرده و بین هر دو طرف تقسیم کند و خودرو حرکت نرم تری داشته باشد. یکی از انواع مناسب و با کیفیت میل تعادل برای پژو 206 ، میل تعادل امیرنیا می باشد.
-
سگ دست
محوری که چرخ حول آن دوران میکند و روی آن یاتاقان بندی میشود یا به عبارتی دیگر لولایی که برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان استفاده میشود، سگدست خودرو یا همان نشیمنگاه چرخ گفته میشود. در تیونینگ 206 ، نوع فابریک آن را با جنس بهتر و سبک تر عوض می نماییم.
-
سیبک
سیبک بعنوان محور چرخشی ، چرخها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می نماید که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان ، همزمان با بالا و پایین رفتن چرخها در دست اندازها وجود داشته باشد ، دقیقا بمانند آنچه در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد. برای تیونینگ پژو 206 ، سیبک فابریک آن را با سیبکی با کیفیت تر همچون سیبک امیرنیا تعویض نمود.
-
شغال دست
شغال دست پژو 206 یک قطعه لولایی شکل می باشد که مهمترین وظیفه آن تسهیل کردن چرخیدن چرخ ها بر روی محور فرمان می باشد و قابل توجه است بدانید که محور شغالدست ها اغلب سیبک فرمان یا سگ دست می باشد.
-
کمک فنر
کمک فنر در سیستم تعلیق موازی با فنر بسته می شود و وسیله ای مکانیکی است که جهت کنترل یا میرا کردن نوسانات فنرها، در نزدیکی هر چرخ نصب می شود. به عبارت دیگر وظیفه کمک فنرها نگه داشتن چرخ ها بر روی سطح جاده به هنگام ترمز گرفتن، شتاب گیری و گردش در پیچ ها است. در تیونینگ جلوبندی 206 ، تعویض کمک فنر استاندار 206 با کمک فنر برند KDS انتخاب مناسبی است.
-
بهبود سیستم فرمان پژو 206
استفاده از انواع با کیفیت لوازم سیستم فرمان پژو 206 در عوض قطعات فابریک این خودرو بخشی از تیونینگ جلوبندی می باشد.
-
دستگاه تعلیق
سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو بخشی از خودرو است که مانع از انتقال ارتعاشات و تکانهای ناشی از حرکت خودرو روی سطوح ناهموار به بدنه در حال حرکت و سرنشینان میشود. در مورد تعلیق جلو چون فنر پژو 206 تیپ 4 نرم تر است ، به خودی خود باعث کاهش هندلینگ میشود اما از طرفی کاهش ارتفاع هندلینگ را افزایش داده و درمجموع چیزی که عاید خواهد شد افزایش هندلینگ می باشد.
در مورد تعلیق عقب کاهش ارتفاع تاثیر چشمگیری در افزایش هندلینگ دارد و خیلی بیشتر از کاهش ارتفاع تعلیق جلو محسوس است. به ویژه در موقع حرکت بر روی جاده های موج دار.
-
اکسل
اکسل در یک تعریف ساده محوری است که جهت نصب چرخ ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای بهبود عملکرد پژو 206 ، لازم است از انواع با کیفیت این اکسل استفاده نمود.
درج دیدگاه