Last Updated on آگوست 8, 2023 by mohamadi

تیونینگ پرشیا به شما اتومبیل خودرویی جدید و با قدرت بسیار بیشتری می دهد. در طی تیونینگ با تعویض و بهبود برخی قطعات اتومبیل و همچنین زیبا کردن اتومبیل شما ، خودروی شما را از حالت اولیه متمایز می کنند.

تیونینگ  پرشیا چگونه انجام می گیرد ؟

 به طورکلی میتوان گفت : تیونینگ پرشیا ،  به معنای ارتقای فنی و  ظاهری است .

برای تیونینگ خودرو روش های بسیار زیاد و متفاوتی وجود دارد که از آنها می توانید به ریمپ ecu ( ایسیو ) و زیبا سازی خودرو و اسپرت کردن و تقویت موتور ، آن نام برد .

تیونینگ نرم افزاری پژو پارس - تیونینگ پرشیا

ریمپ خودرو پرشیا

1.تقویت نرم افزاری پژو پرشیا 

تقویت نرم افزاری پرشیا ، همان ریمپ ایسیو این خودرو است . ریمپ ecu پژو پرشیا عبارت است از برنامه نویسی مجدد کامپیوتر خودرو ، برای ارتقا بسیار از پارامترهای مربوط به آن .

این کار باعث افزایش سرعت، کاهش مصرف سوخت ، افزایش کارایی موتور ، افزایش شتاب صفر تا صد و… و به طور کلی با عث افزایش قدرت موتور  می شود .  این روش یکی از بهترین روش ها ، برا تیونینگ خودرو است که هم ارزان است و هم بسیار کارایی دارد .

 

 

 

2. تیونینگ موتوری پرشیا

  • هدرز 

بستن هدرز روی ماشین که یکی از کارهای رایجی است که برای تیونینگ پرشیا  انجام می‌شود. پژو پارس یا پژو پرشیا  به صورت پیش فرض موتور قدرتمندی به نسبت رقبای خود دارد و می‌تواند خود به تنهایی رضایت شما را تا حدودی جلب کند، ولی تقویت آن می‌تواند شما را بهتر به هدفتان برساند. این مورد بودجه خاصی نمی‌پذیرد و هر میزان که بخواهید می‌توانید هزینه کنید و با هزینه بیشتر می‌توانید نتیجه مطلوب تری دریافت کنید.

هدرز قطعه ای فنی برای تیونینگ و تقویت موتور است که بخشی از سیستم اگزوز خودرو محسوب می شود . این قطعه جایگیزین منیفولد (منیفول) چدنی فابریک موتور شده و به سبب طراحی بهتر خود , موجب افزایش عملکرد , بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می شود .

  • شمع و وایر

تعویض شمع‌های معمولی با شمع‌های سوزنی و ایردیوم می‌تواند به احتراق درون سیلندرها کمک کند تا مقاومت کمتری در برابر جرقه داشته باشند. شمع های سوزنی به علت نوع طراحی خاصی که دارند جرقه بهتر تولید میکنند و در نتیجه احتراق کاملترحاصل میشود. بهترین نوع های شمع های سوزنی برند بوش و NGK هستند.

  • کیت مکش و رم ایر 

کیت های مکش هوا به علت قرار گیری در مسیر جریان آزاد هوا و همچنین فضایی دور تر از موتور خودرو، علاوه بر افزایش حجم هوای ورودی، هوایی خنک تر نسبت به حالت قبل را به سمت پیشرانه خودرو می فرستند.

در واقع، بر خلاف تصور عامه، این کیت ها به خودی خود قابلیت خنک کنندگی ندارند؛ بلکه به علت شرایط محل قرار گیری، هوایی با کیفیت تر و با دمای پایین تر را برای خودرو به ارمغان می آورند. لوله های به کار رفته در ساخت این کیت ها، معمولا قطور و نرم هستند تا مانع افت فشار هوایی که جریان دارد، نشوند.

 

تیونینگ موتوری پژو پارس - تیونینگ پرشیا

کیت مکش

میل لنگ

میل‌لَنگ قطعه‌ای در موتور پرشیا  است که حرکت خطی پیستون‌ها را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند. میل لنگ معمولاً به وسیله یاتاقان روی بلوک سیلندر سوار می‌شود و قطعه‌ای بنام «بغل یاتاقانی» خلاصی یا لقی طولی میل لنگ را تنظیم می‌کند.

  • سیلندر

با بهینه سازی سرسیلندر پرشیا ، به راحتی می توانید از موتور قدرت بیشتری دریافت نمایید. فرآینده ساده ای نظیر پولیش سیلندر و سر سیلندر و زدودن ایرادات ریخته گری ، قدرت موتور را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

  • میل سوپاپ

استفاده و بکارگیری میل سوپاپ های اسپرت در تیونینگ پرشیا ، به اندازه ی بیشتر باز شده و حجم بیشتری از هوا و سوخت وارد سیلندر های موتور خودرو شود. که در نتیجه آن احتراق قوی تری شکل گرفته و قدرت موتور به اندازه چشمگیری افزایش می یابد.

  • پیستون

استفاده از پیستون های مخصوص مسابقات در پژو پرشیا سبب می شود که تراکم سوخت در درون سیلندر افزایش یافته و در نتیجه نیرو و توان بیشتری در موتور خودرو ایجاد شود. برای این کار می توان از کیت های مخصوصی همچون stroker kit استفاده نمود.

  • توربو شارژ

سیستم توربو شارژ یا سوپر شارژر نقش مهمی در تقویت موتور پژو پرشیا دارد. اما اضافه کردن این قطعه و سیستم به خودرو، نیازمند دانش تخصصی نیز می باشد. اگر خودروی شما بتواند سیستم توربوشارژ یا سوپرشارژ را پشتیبانی کند، خواهید دید که چه گشتاور و قدرت فوق العاده ای به موتور القا می شود. این قطعات می توانند تا 50 درصد قدرت موتور را افزایش دهند که یک عدد بسیار مناسب و شگفت انگیز می باشد.

توربوشارژ _ تیونینگ پرشیا

توربوشارژ

  • نیترو

 اين سيستم معمولا با دخالت راننده و اغلب فقط موقع شتاب گيری به صورت بسيار محدود مورد استفاده قرار می گيرد. با استفاده از اين  سيستم راننده در مواقع نياز با تزريق نيترو اكسيد به درون مانيفولد ورودی، ميزان اكسيژن مخلوط را  بالا مي برد و موجب ايجاد احتراق قوی تری در محفظه احتراق می شود كه نتيجه مستقيم  آن، افزايش چشمگير اما محدود  و مقطعی توان توليدي موتور است.

اين گاز وقتي وارد سيلندر پژو پرشیا مي شود، به دليل گرماي زياد داخل محفظه به اتم اكسيژن و نيتروژن تجزيه می گردد. در اين تجزيه پيوند بين اتم ها شكسته می شود. اين عمل با گرفتن گرما از سيلندر همراه است در نتيجه دماس محفظه ی احتراق كم مي شود.

  • سیستم سوخت رسانی ( سوزن انژکتور )

خودرو برای راه رفتن ۳ عامل اصلی نیاز دارد که این ۳ عامل جرقه،هوا سوخت هستند. در موارد قبلی جرقه و هوا تقویت شد ولی برای داشتن سوخت بهتر نیاز به شستشوی انژکتور است.

 

  • تقویت جرقه زنی با تقویت کوئل 

کویل خودرو ، قطعه ای است که برق تولید شده را به موتور انتقال میدهد تا فشار لازم برای احتراق داخل موتور ایجاد شود . ولتاژ برق باتری چیزی حدود ۱۲ ولت است. در شرایط عادی حدوداً ۷۰۰۰ ولت برق نیاز است تا جرقه ها کامل باشند و احتراق مناسب برای روشن شدن خودرو صورت بگیرد.

مقدار تقویت برق باتری گاهی به ۲۵۰۰۰ ولت هم می رسد؛ این در صورتی است که شرایط مناسب نباشد. مثلاً ممکن است شمع ها خراب و کثیف باشند یا اینکه مقدار و نوع سوخت کافی و مناسب نباشد. به همین دلیل هم کویل خودرو باید توانایی تولید این میزان برق را داشته باشد.

 

  • رادیات 

بکارگیری سیستم تنفس طبیعی به همراه کیت های خنک سازی هوا Cold air intake  در تیونینگ پرشیا ، باعث بهبود عملکرد این خودرو در سرعت های بالا می شود.

  • سوخت 

باید از سوخت باکیفیت و ترجیحاً بنزین سوپر برای احتراق بهتر پژو پرشیا استفاده کنید. در صورت استفاده از بنزین معمولی با اکتان پایین موتور شما در زمان کارکرد در حالت تمام گاز دچار پدیده ضربه زدن Knock در سیلندر می‌شود (به دلیل اینکه بنزین معمولی در دما و فشار کمتری به حالت خودسوزی دچار می‌شود) بنابراین قبل از جرقه زدن شمع، مخلوط سوخت و هوا محترق شده و این هم باعث افت توان موتور و هم ضربه‌های قوی در محدوده سر سیلندر می‌شود.

  • منبع اگزوز و کیت اگزوز 

برای تقویت این بخش از پرشیا  می‌توانید از لوله‌های اگزوز تقویت‌شده یا اسپرت استفاده کنید که به دلیل داشتن قطر بیشتر و مبدل کاتالیزور ارتقاءیافته، قدرت خودرو را به مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود جنس اگزوز است. مخزن اگزوز نیز نقش مؤثری در خارج کردن هوای موتور به بیرون دارد. پس سعی کنید جنس لوله و مخزن اگزوز خود را از استیل صاف و صیقلی انتخاب کنید تا دود و جریان هوای خروجی، بتواند بدون اصطکاک و با شتاب زیادی از خودرو خارج شود.

 

ویدیو تقویت موتوری پرشیا در مرکز تیونینگ وستینال 

 

 

3.تیونینگ اتاق پژو پرشیا

  • صداگیری اتاق پرشیا 

صداگیری پژو پرشیا  به مجموعه اقداماتی که برای رفع صدای اضافی و آزار دهنده خودرو انجام می گیرد. صداگیری اتاق پرشیا شامل صداگیری داشبورد، شش ستون، چهار درب، صندوق و طاقچه عقب، سقف و سانروف می‌شود. زمان صداگیری اتاق خودرو به صورت کامل حدودا یکروز است.

  • سقف کهکشانی 

سقف کهکشانی از جمله اقداماتی است که برای زیباسازی فضای درونی خودرو پژو پرشیا قابل انجام است. در طی این کار لامپ های ال ای دی را بر سقف اتومبیل قرار داده و فضایی همچون آسمان پرستاره در سقف ایجاد می نمایند. این لامپا ها در حالت خاموش قابل رویت نمی باشند. تعداد ستاره ها  و رنگ و نور آنها بسته به سلیقه مشتری متغیر است.

  • تیونینگ صندلی 

در طی تیونینگ صندلی پرشیا هم به زیباسازی ظاهر و هم به راحتی صندلی برای راننده پرداخته می شود.

  • تیونینگ و تودوزی داشبورد

تیونینگ داشبورد پرشیا ، شامل تودوزی ، مخمل کاری ، چوب کاری و …. می باشد. با مخمل پاشی داشبورد علاوه بر زیبا کردن اتاق خودرو ، تا حدی از صدای آن کاسته می شود.

  • تیونینگ سردنده

استفاده از سر دنده های اسپرت و متنوع

  • کمربند پرشیا - تیونینگ پرشیا

    کمربندخودرو

    تیونینگ کمربند

استفاده از کمربندهای باکیفیت و  زیبا با طرح های مختلف

  • روکش صندلی و فرمان

تغییر روکش صندلی‌ها  یکی از کارهای بسیار جذاب برای اسپرت دوستان است که کمتر پیش می‌آیند انجام نشده باشد و یا روکش فرمان ماشین به همین شکل. در داخل پژو پرشیا هم‌چنین کنسول وسط ماشین می‌تواند  از قسمت های قابل استفاده برای اسپرت کردن پرشیا به حساب بیاید.

تیونینگ پرشیا - تیونینگ اتاق

روکش صندلی

  • سیستم صوتی و تصویری

از ساده‌ترین راه‌ها برای تیونینگ سیستم صوتی پژو پرشیا ، تعویض بلندگوهای کارخانه‌ای با مدل‌های باکیفیت بالا است. برای اینکار درصورتی‌که قصد دارید از بلندگوهای جدید به عنوان جایگزین برای بلندگوهای کارخانه‌ای استفاده کنید، حتماً باید باندهایی با همان ابعاد بلندگوی کارخانه تهیه کنید.

تیونینگ سیستم صوتی پرشیا - تیونینگ پرشیا

سیستم صوتی

  • تقویت بوق

  • تقویت قفل ها و ضد سرقت کردن خودرو

  • نصب سانروف

  • شیشه دودی 

یکی از اقداماتی که در بحث تیونینگ پرشیا مطرح است، سیاه کردن ماشین است البته نه اینکه رنگ ماشین را تغییر دهند. بلکه منظور از سیاه کردن ماشین، دودی کردن شیشه ها یا چراغ های عقب ماشین است.

  • تقویت ترمز دستی جهت دریفت 

  • افزایش استحکام اتاق  پژو پرشیا جهت جلوگیری از آسیب سرنشینان 

  • تو دوزی رودری ها

4.تیونینگ بدنه پژو پرشیا 

 

  • کاهش ارتفاع پژو پرشیا 

کاهش ارتفاع پرشیا باعث نزدیک‌تر شدن آن به زمین می‌شود و این مورد باعث می‌شود ماشین در پیچ‌ها سخت‌تر از دست راننده خارج شود. از دست خارج نشدن ماشین باعث می‌شود تا راننده بتواند با خیال راحت‌تری نسبت به حالت عادی به سرعت ماشین بیافزاید.

کاهش ارتفاع پرشیا پ تیونینگ پرشیا

کاهش ارتفاع

  • سپر

تعویض سپرها قدم بعدی برای تیونینگ پژو پرشیا است. تعویض سپرها به رینگ‌های اسپرت باعث می‌شود تا آیرودینامیک پژو پارس بهتر شود و در نتیجه این بهبود، قدرت شکستن باد ماشین بیشتر شود. پژو پارس طوری طراحی شده است که به اصطلاح عامیانه، خوش اسپرت است و با اسپرت کردن آن می‌توان ماشین زیبایی داشت.

  • تیونینگ پرشیا - تیونینگ بدنه - سپر پرشیا

    سپر

    تیونینگ درب 

در تیونینگ پرشیا ، یکی از اقدامات بهبود درب اتومبیل است. در طی این اقدام زاویه باز شدن درب های خودرو را تغییر می دهند. دو نوع از تغییر زاویه درب ، پروانه ای و خفاشی می باشند.

تیونینگ بدنه پرشیا - تیونینگ پرشیا

در

  • تعویض چراغ ها 

یک مورد بسیار رایج دیگر برای اسپرت کردن پژو پرشیا ، عوض کردن چراغ های ماشین و استفاده از چراغ هایی از جمله هدلایت، زنون و… است که می‌تواند خودرو را بسیار اسپرت و زیباتر کند.

تیونینگ بدنه - تیونینگ پرشیا

چراغ

  • تیونینگ لاستیک پژو پرشیا 

از مهمترین بخش های تیونینگ پرشیا ، تیونینگ لاستیک های این اتومبیل است. برای بهبود لاستیک پژو پرشیا می توانید از لاستیک های خاص با عاج و اندازه مناسب استفاده نموده و شتاب اولیه خودرو را افزایش دهید. به علاوه برای زیباسازی و اسپرت کردن پرشیا از طرح های مختلف و اسپرت لاستیک استفاده نمایید.

5.تیونینگ سیستم تعلیق و جلوبندی پرشیا 

 

  • میل تعادل

میل موجگیر یا میل تعادل قطعه ای است که سیستم تعلیق چپ و راست را به یکدیگر متصل می نماید. با تعویض میل موجگیر پژو پرشیا به نوع با کیفیت و بادوام ، شاهد افزایش قدرت مانور در پیچ ها ، تغییر زاویه کمبر به منفی ، مقاومت شاسی و کاهش استهلاک  و کاهش کوبش کابین خواهید بود.

  • سگ دست و شغال دست

سگدست پرشیا در واقع محور چرخ می باشد . محوری که چرخ روی آن دوران می کند و روی آن یاتاقان بندی می شود.شغال دست پژو پرشیا یک قطعه لولایی شکل می باشد که مهمترین وظیفه آن تسهیل کردن چرخیدن چرخ ها بر روی محور فرمان می باشد و قابل توجه است بدانید که محور شغالدست ها اغلب سیبک فرمان یا سگ دست می باشد.

برای بهبود و تیونینگ سگ دست و شغال دست پژو پرشیا استفاده از برندهای معتبر و با کیفیت و سبک انتخاب مناسبی است.

 

  • تیونینگ سیستم فرمان پژو پرشیا 

با تیونینگ سیستم فرمان پرشیا ، به نتایج مثبتی نظیر: تامین یک اتصال مطمئن بین چرخ ها و فرمانی که توسط راننده کنترل میشود ،  تامین روابط سینماتیکی کنترل شده به منظور دستیابی به زوایای صحیح چرخ های داخلی و خارجی ، به حداقل رساندن انرژی مصرف شده در هدایت خودرو ، دست می یابیم.

  • دستگاه تعلیق 

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها بر اثر ناهمواری‌های جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخ‌ها با سطح جاده‌ است. در طی تیونینگ پژو پرشیا در شرکت تیونینگ کاراک ، کیفیت سواری دادن و قابلیت هدایت و کنترل پرشیا به طور قابل توجهی بهبود پیدا می کند.

  • کمک فنر

کمک فنر در سیستم تعلیق موازی با فنر بسته می شود و وسیله ای مکانیکی است که جهت کنترل یا میرا کردن نوسانات فنرها، در نزدیکی هر چرخ نصب می شود. استفاده از کمک قنر با دوام بالاتر و جنس بهتر سبب بهبود عملکرد این قطعه شده و در نتیجه عمکرد کلی پژو پرشیا بهتر می شود.

 

  • تیونینگ اکسل پژو پرشیا 

این قطعه جزیی از جلوبندی خودرو بوده و وظیفه آن مدیریت خودروی شما در حین عبور از دست اندازها و پیچ ها و چاله ها می باشد. استفاده از اکسل دینا پارت برای تیونینگ اکسل پژو پرشیا انتخاب مناسبی می باشد.