حذف سنسور دوم اکسیژن و حذف خطای کاتالیست

ریمپ ecu برای افزایش شتاب خودرو به روش های مختلفی قابل انجام است . افزایش گاز ماشین با برنامه ریزی سنسور دوم اکسیژن یکی از این روش هاست.

سخت گیرانه تر شدن استاندارد های آلایندگی باعث شد که سنسور های اکسیژن در خودرو به دو عدد افزایش پیدا کنند. این افزایش تعداد سنسور اکسیژن به این منظور اعمال شد تا عملکرد کاتالیزور با دقت و حساسیت بیشتری تحت کنترل باشد. در این شرایط شتاب و قدرت خودرو ، فدای استانداردهای آلایندگی شده و کاش می یابند.

در این مقاله قصد داریم راه هایی را به شما معرفی کنیم تا از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

سنسور دوم اکسیژن چیست ؟

در بعضی از خودروها  دو سنسور اکسیژن در مسیر دود خروجی موتور استفاده شده است. مانند : دنا ، پژو ۲۰۶ ( تیپ 5 و 6 و تیپ 2 ایرانی ) که سنسور اکسیژن اول قبل از کاتالیست ( سنسور اکسیژن بالادست یا لاندا ) معمولا روی مانیفولد دود و دیگری که سنسور اکسیژن دوم نامیده میشود ( سنسور اکسیژن پائین دست یا لامبدا )  بعد از کاتالیست قرار می گیرد گفتنی است سنسور اکسیژن دومی ( پائین دست ) جهت کنترل عملکرد کاتالیست مورد استفاده قرار گرفته است . سنسور دوم همچنین  ” جهت کنترلر ثانویه پاشش سوخت و هوادهی و جرقه زنی ” مسئول کاهش جزئی در مصرف سوخت میباشد.
از آنجایی که کارکرد سنسور دوم اکسیژن سبب کاهش سرعت و شتاب اتومبیل می شود ، اسباب نارضایتی بسیاری از مالکان خودروهای یورو 4 را فراهم آورد. زیرا در این خودروها کیفیت سنسور دوم اکسیژن و ایسیو حساس تر بوده و جزیی ترین اختلال سبب عدم عملکرد صحیح خودرو و بروز مشکلاتی همچون کپ کردن اتومبیل ، روشن شدن چراغ چک و …. می شود.

برای جلوگیری از این مشکلات ، چندین راه وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می نماییم :

1.استفاده از سنسور اکسیژن مرغوب

استفاده از سنسور اکسیژن های بی کیفیت و متفرقه ، از دلایل اصلی بروز مشکلاتی در خودرو های یورو 4 می باشد و این مشکلات در اکثر مواقع با تعویض به نمونه باکیفیت سنسور اکسیژن تا حدودی برطرف و رفع می شوند.

2.ارتقا و ریمپ ایسیو خودرو

اغلب خودرو های یورو 4 موجود در ایران دارای مشکلات و ایرادات نرم افزاری می باشند و در برخی از آنها همچون نیسان ،  مشکلات بسیاری در تدوین جداول حلقه سوخت وجود دارد. در نیسان این مشکلات با تعویض سنسور اکسیژن رفع نمی شود و به عنوان یک مشکل ماندگار در آن باقی می ماند. این مشکل با ارتقا و آپدیت نرم افزاری ایسیو قابل برطرف شدن می باشد.

3.حذف سنسور دوم اکسیژن

بهترین ، موثرترین و کارآمد ترین روش برای رفع تمامی مشکلات مربوط به عملکرد سنسور دوم اکسیژن ، حذف این سنسور از مپ ایسیو با ریمپ ECU می باشد. با این روش از شر تمامی مشکلات مرتبط با سنسور دوم اکسیژن رها خواهید شد. با این کار خودرو شما علاوه بر رهایی از مشکلات سنسور دوم اکسیژن ، افزایش شتاب ، افزایش توان و مصرف محسوسی را دارا می شود و عملا به یک خودرو یورو 4 تبدیل می گردد.

این چنین خدماتی ، در شرکت های تیونینگ خودرو همچون شرکت تیونینگ کاراک قابل انجام است. تکنسین ما در کاراک می کوشند تا خدمات با کیفیت و ماندگاری را به مشتریان عزیز ارائه دهنده و رضایت آنها را جلب نمایند. در حیطه مشکلات سنسور دوم اکسیژن مرکز کاراک خدمات زیر را ارائه می دهد :

  1. تبدیل تمامی خودرو های یورو 4 موجود در ایران به خودرو یورو 2
  2. برطرف کردن مشکلات مربوط به سنسور دوم اکسیژن با حذف آن
  3. از بین بردن کپ اولیه خودرو با حذف سنسور اکسیژن
  4. کاهش مصرف نسبی سوخت و افزایش شتاب خودرو با حذف سنسور اکسیژن

 

افزایش شتاب با برنامه ریزی سنسور دوم اکسیژن لامبدا

سنسور دوم اکسیژن لامبدا

عکس سنسور دوم اکسیژن یا لامبدا در بالا آمده است. این سنسور گازهای خروجی را پس از کاتالیزور کنترل می کند.

با برنامه ریزی اصولی سنسور دوم اکسیژن ما به شتاب قابل توجهی دست پیدا میکنیم، برای ریمپ سنسور دوم اکسیژنتان فرم زیر را پر نمایید :

درخواست ریمپ خودرو

سنسور دوم اکسیژن چگونه کار می کند ؟

فیلم کنترل گاز های خروجی توسط لامبدا :

 

انواع سنسور اکسیژن موجود در بازار و نمایندگی ها :


سنسور اکسیژن های بوش

  • قیمت : 900.000 تومان

سنسور اکسیژن کروز

  • قیمت : 1.050.000 تومان

سنسور اکسیژن سولار ساینایی

سنسور اکسیژن های NTK

  • قیمت : 1.250.000 تومان
حذف سنسور دوم اکسیژن | کاراک

دلایل حذف سنسور دوم اکسیژن

علایم خرابی سنسور اکسیژن اول و دوم

  • ریپ زدن : اگر که ماشین شما ریپ میزند، پس از دیاگ زدن و مطمئن شدن سراغ  سنسور اکسیژن بروید.
  • آلایندگی : اگر متوجه شده اید که میزان دود خروجی ماشین بیش تر از معمول است می تواند علت خرابی سنسور اکسیژن باشد، همچنین بوی نامطبوع اگزوز خودرو هم می تواند یکی از دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن لامبدا باشد. سوختن ناقص بنزین باعث ایجاد دود و بوی بد می گردد
  • بالارفتن مصرف سوخت : اگر مصرف سوخت ماشینتان افزایش پیدا کرده تست سنسور اکسیژن لامبدا و لاندا ضرورت دارد
  • روشن شدن چراغ چک : اگر چراغ چک خودرو شما روشن می شود ممکن است نشان دهنده خرابی سنسور اکسیژن باشد، در صورتی که در این حالت چراغ چک روشن است یک باک بنزین سوپر زده ، اگر مشکل از سنسور اکسیژن نباشد می بایست خاموش شود، در غیر آن ، دلیل خرابی سنسور اکسیژن اول یا دوم است.

داغ شدن سنسور اکسیژن 

سنسور های اکسیژن زمانی ولتاژ تولید می کنند که گرم شوند و به دمایی حدود 617 الی 662 فارنهایت برسند. سنسور ها به دو صورت گرم می شوند. توسط اگزوز و توسط گرم کن سنسور. اگر  سنسور توسط اگزوز گرم شود ، دقایقی طول می کشد تا به دمای کارکرد خود برسد. در اکثر خودرو های جدید ، سنسور اکسیژن دارای گرم کن می باشد و توسط گرم کن به سرعت گرم شده و عملکرد سریعتری دارد. در صورت خرابی گرم کن ، سنسور اکسیژن به عملکرد طبیعی خود ادامه می دهد با این تفاوت که در این حالت توسط اگزوز گرم شده و عملکرد کندتری خواهد داشت.

دلایل خرابی سنسور اکسیژن 

عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند سبب خرابی زودرس سنسور اکسیژن در هر خودرویی شوند. افزایش بیش از حد دمای گازهای آلاینده ، تجمع رسوب و آلاینده‌ها روی سطح سنسور یا هر عامل کثیفی دیگر به درون سیستم سوخت و هوا، وارد شدن آسیب فیزیکی به سنسور اکسیژن، استفاده از سوخت نامناسب و یا با کیفیت پایین، روغن سوزی موتور، نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده یا عدم تعویض دوره ای شمع ها، فیلترهای هوا، فیلترهای سوخت و موارد مشابه و عدم انجام معاینه کامل وسیله نقلیه می توانند از جمله این دلایل باشند.

 

 

زمان مناسب تعویض سنسور اکسیژن

تعویض به موقع و پیش از خرابی سنسور اکسیژن ، نقش مهمی در حفظ حداکثر توان موتور دارد. بهتر است که سنسور اکسیژن خودرو را پس از طی مسافت مشخصی تعویض نماییم . این مسافت برای سنسور های دو سیمه و فاقد گرم کن ، چیزی بین 30.000 الی 50.000 مایل می باشد و برای سنسور های سه و چهار سیمه که دارای گرم کن هستند ، پس از طی 60.000 لازم است تعویض شوند. برای خودرو های امروزی دارای OBD II ، تعویض سنسور پس از طی مسافت 10.000 مایل قابل انجام است.
حذف سنسور دوم اکسیژن

econd oxygen sensor

حذف خطای کاتالیست

خطای کاتالیست در اثر خرابی سنسور اکسیژن رخ میدهد ، که گاهی با کاهش حساسیت سنسور اکسیژن و گاهی با حذف سنسور اکسیژن دوم این مشکل برطرف می گردد. عمده دلیل روشن شدن خطای کاتالیست بنزین نامرغوب و تنظیم نبودن موتور است که ایجاد دوده در کاتالیزور و سنسور اکسیژن می کند. زمان تقریبی انجام این خدمت 2 ساعت میباشد

مزایای حذف سنسور اکسیژن دوم

+ رفع خطای سنسور اکسیژن
+ رفع خطای کاتالیست
+ افزایش شتاب جزئی

معایب حذف سنسور اکسیژن دوم

+ افزایش مصرف سوخت جزئی
+ افزایش آلایندگی جزئی

آدرس و شماره مرکز ریمپ کاراک : تهران ، خیابان دماوند ، نرسیده به ترمینال شرق ، بعد از پمپ بنزین 104